Többszázezres bírság az indokolatlan használatért

Sok a baleset a leállósávok szabálytalan használata miatt

Az autópályákon nagyjából minden nyolcadik halálos baleset a leállósávon történik, pedig ezek a balesetek lennének a legkönnyebben elkerülhetők. A rendőrség akár 300 ezer forintra is büntetheti azt, aki indokolatlanul tartózkodik a "vészsávon".

2008.09.26 10:44ma.hu

Bár 2008-ban eddig kevesebb baleset történt hazai autópályák leállósávjain, mint az utóbbi években, még mindig vezető baleseti ok a „vészsávban” veszteglés – derül ki az ÁAK Zrt. és az AKA Zrt. adatiból. Évente átlagosan 6-8 haláleset történik a leállósávokon, a személyi sérülések száma pedig több tucatnyi, melyek szinte kivétel nélkül kiküszöbölhetők lennének a vonatkozó szabályok betartásával. Ha valaki indokolatlanul áll a leállósávon, vagy szabálytalanul halad rajta az kiemelt szabálysértésnek minősül, amiért a rendőrség akár 300 ezer forint bírságot is kiszabhat.

Az autópálya leállósávját nem véletlenül hívják a szakemberek vészsávnak − mondta a témáról a GRSP Magyarország Egyesület (Global Road Safety Partnership – Partnerség a Közlekedésbiztonságért) elnöke. Bérces Ágota szerint az autópályákon nagyjából minden nyolc-kilencedik halálos baleset a leállósávon történik, ráadásul a szerencsétlenségek nagyobb arányban súlyos vagy halálos kimenetelűek, mint a sztráda többi forgalmi helyzeteiben.

Az egyesület idei közlekedésbiztonsági kampányában ezért kiemelten foglalkozik a leállósávban tartózkodás veszélyeivel. Tudatosítani akarjuk az emberekben, hogy a leállósávot valóban csak veszély, komoly műszaki vagy egészségügyi probléma esetén szabad használni, pihenésre, uzsonnázásra vagy mellékhelyiség helyett pedig semmiképpen sem – mondta a szakember.

Sokan nincsenek tisztában a használat szabályaival, pedig azok egyszerűek és logikusak. Ha már mindenképp meg kell állnunk a pálya szélén, húzódjunk minél inkább jobbra, tegyük ki az elakadásjelző háromszöget 150-200 méterre. Használjuk a láthatósági mellényt és az autó vészvillogóját, vigyázzunk, hogy sem az autó, sem mi magunk ne lógjunk be a forgalomba ahol elsodorhatnak.

Végül az egyik legfontosabb, hogy az utasok mindenképpen a szalagkorláton kívül tartózkodjanak, még akkor is, ha csak pár percnyi leállásról van szó. A magyarországi baleseti és halálozási arány egyébként az európai átlaghoz hasonló, például Nagy-Britanniában a halálos kimenetelű balesetek több mint 12 százalékának a leállósáv a helyszíne.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.