Veszélyes üzemek találkozása

Súlyos közlekedési baleset esetén jobb ha ezt teszi!

Nem árt tisztában lenni bizonyos fogalmakkal, jogszabályokkal és lehetőségekkel, hiszen egyre több a baleset és a nehéz helyzetben nem mindegy, mit teszünk.

2014.11.03 14:53ma.hu

Azzal szinte minden autózó tisztában van, hogy a közlekedési balesetből származó károkat a baleset okozójának biztosítója köteles megtéríteni, de odáig már csak kevesen jutnak el (szerencsére tapasztalatlanságból), hogy ez nem csak a gépjárműveket ért károkra vonatkozik, hanem a baleset által okozott (főként maradandó) személyi sérülésekre is. Aki súlyos közlekedési balesetet szenved vagy akár okoz, annak mindenképpen fontos tudnia, mire számíthat.

Veszélyes üzem

Jogi értelemben a gépjármű úgynevezett veszélyes üzem. A veszélyes üzem üzemben tartója pedig fokozott felelősséggel tartozik a másnak okozott károk megtérítése vonatkozásában. Csak akkor mentesülhet az okozott károkért való felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a kárt olyan elháríthatatlan ok idézte elő, amely a fokozott veszéllyel járó tevékenység körén kívül esik.

Több gépjármű balesetekor (veszélyes üzemek találkozása) egymásnak okozott kár tekintetében az határozza meg, hogy ki köteles kártérítés fizetésére, hogy ki volt az a balesettel érintett fél, aki nem úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható lett volna - írja a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete. Ha a károkozás egyik félnek sem róható fel, de a kár egyikük fokozott veszéllyel járó tevékenysége körében bekövetkezett rendellenességre vezethető vissza, a kárt ez utóbbi köteles megtéríteni (például az ő gépjárműve műszaki hibája miatt következett be a károsodás). Ha a kárt mindkét fél fokozott veszéllyel járó tevékenysége körében bekövetkezett rendellenesség okozta, továbbá, ha ilyen rendellenesség egyik félnél sem állapítható meg, akkor a kárát felróhatóság hiányában mindegyik fél saját maga viseli.

Fontos!

A mozgó gépjármű a motor bekapcsolása nélkül is lehet veszélyes üzem. A működés közben a továbbhaladás szándékával leállított gépjármű (például forgalmi lámpa piros) esetében a veszélyes üzemi jelleg még nem szűnik meg.

Kié a felelősség?

A felelősség köre igen széles lehet, így például biztonsági övvel felszerelt gépkocsi esetében a vezetőnek figyelmeztetnie kell az utasát az öv becsatolására is. Ha ez elmarad és a gépkocsi a forgalomban való részvétel során balesetet szenved, az utas káráért a gépkocsi vezetőjét terheli túlnyomórészt a felelősség. A gépjármű vezetője által az utasának okozott kárért való felelősség érvényesítése során kármegosztás csak akkor alkalmazható, ha az utas ebben a minőségében nem az általában elvárható magatartást tanúsította.

VÁLTOZÁS!!!

Mindazonáltal, idén március közepe óta a kártérítési jogalap a közlekedési balesetekkel kapcsolatban jelentősen megváltozott, az új Polgári Törvénykönyv a korábbinál jóval bonyolultabb felelősségi rendszert rendel alkalmazni.

Például, ha a károkozó és a károsult között bármilyen szerződéses jogviszony áll fenn, akkor a szerződésszegés esetén irányadó szabályokat kell alkalmazni, azaz nem a veszélyes üzemi működésre vonatkozókat.

Ez azt jelenti, hogy ha egy taxiban ülve szenvedünk balesetet, akkor a személyszállító eszköz üzembentartójával vagy biztosítójával szemben csak a szerződésszegés szabályaira hivatkozhatunk. Természetesen, adott jogi feltételek mellett utasként a baleset másik résztvevőjével szemben is felléphetünk kártérítési igénnyel.

Ha a baleset időpontjában ingyenes szerződés áll fenn az autó vezetője és utasa között (azaz szívességi fuvarozás történik), akkor kártérítés csak úgy kérhető, ha a balesetet egy személyben a jármű vezetője és üzembentartója okozta. Minden más esetben (azaz a tulaj és az üzembentartó nem ugyanaz a személy) a veszélyes üzemi működésre vonatkozó szabályok érvényesek és azokat kell alkalmazni.

Pontosan mennyi a kártalanítás?

A közlekedési balesetből származó teljes kárt meg kell térítenie az okozónak, a károsultat megilleti többek között a nem vagyoni kártérítés, vagy sérelemdíj, vagyoni kártérítés, havi járadék is. Ebbe viszont nem csak a baleset időpontjában jelentkező károk tartoznak bele, hanem nagyon sok minden, ami a balesettel összefüggésbe hozható, akár az olyan költségek is, amelyek csak évekkel később merülnek fel, de bizonyíthatóan közük van a balesethez.

Ilyen végtagvesztés esetén akár a művégtag ára is. És nem csak egyszer kell a legjobb minőségű végtag árával kártalanítani, hanem a művégtag kihordási idejének lejártakor újra az egészséges állapothoz legjobban közelítő szolgáltatású művégtag jár a károsult részére. Lebénult károsultnak pedig rendszeresen jár az új speciális ágy vagy szék, amely a baleseti sérülésből eredő nehézségek elviselését a legjobban megkönnyíti.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.