A sikeres projektzárás

Aláírták a 4-es metró egységes támogatási szerződését

Aláírta a 4-es metróvonal és a kapcsolódó felszíni beruházások megvalósításához szükséges egységes támogatási szerződést Tarlós István főpolgármester és Petykó Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) elnöke pénteken Budapesten.

2012.12.21 15:26MTI

Tarlós István az ünnepélyes aláíráson azt mondta, látszólag ez csak egy szerződés aláírása, valójában döntő előrelépés Magyarország legnagyobb beruházásában, megteremtették az alapjait a sikeres projektzárásnak. Reális az esély arra, hogy 2014 tavaszán átadhatják Európa egyik legmodernebb metróvonalát - fogalmazott a főpolgármester.
   
Közlése szerint az egységes, új metrószerződés egyértelmű rendszerbe foglalja az uniós és a központi forrásokat a pénzügyi kockázatok kezelése érdekében, és biztosítja, hogy a többletköltségek ne csak a Fővárosi Önkormányzatot terheljék. A legfontosabb cél, hogy a legnagyobb arányban lehessen uniós forrásokat felhasználni a hátralévő munkálatokra - tette hozzá.
   
Az összköltségvetés tartalmazza valamennyi, már korábban megkötött szerződés, valamint a jelenlegi és a várható, vitatott tételek összegét is. A tartalék összege 30-ról 42,5 milliárd forintra emelkedett, mivel az egységes digitális rádiórendszer és a kelenföldi intermodális csomópont is bekerült a költségvetésbe.
   
Tarlós István kitért arra is, hogy a funkcionális használatot tekintve a beruházás kétségbe vonható volt, azt "ráerőltették" a városra, ezzel lekötötték Budapest csaknem összes erőforrását és az uniós pénzeket is, miközben annak gazdasági és műszaki jogosultságát érdemben nem sikerült igazolni. A mostani vezetés feladata, hogy befejezzék a beruházást és az elszámolható legyen az unió felé.
   
Jelentős hibaként említette a főpolgármester, hogy a kivitelezésnek nincs generálkivitelezője, 17 szerződést kötöttek, aminek minden kockázatát Budapest és a magyar állam viseli, az alvállalkozói követelések összege pedig tízmilliárd forintos nagyságrendű.
   
Hangsúlyozta azonban, mindent megtettek azért, hogy a ma már 80 százalék körüli készültségi szintet elérő beruházás 2014-es átadási véghatárideje tartható legyen, az alvállalkozókkal folyamatosan tárgyalnak.
   
Petykó Zoltán, az NFÜ elnöke azt hangsúlyozta, hogy az elmúlt időszak erőfeszítéseinek köszönhetően a projekt "visszafordíthatatlanul", szigorú számadás mellett megvalósul és igazi közlekedési alternatívát kínál majd. Hozzátette: sok még a teendő ahhoz, hogy a menetidő-megtakarításon keresztül a projekt gazdasági hasznot is hajtson.
   
Közölte továbbá: átláthatóbbá, egyszerűbbé és gyorsabbá teszik a kivitelezést, az eddigieknél nagyobb mértékű uniós támogatást lehet lehívni, és mindent megtesznek azért, hogy minél előbb használatba vehesse az utazóközönség a 4-es metrót.
   
A beruházás jelenlegi összköltsége 452 milliárd forint.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.