Az olaj ár emelkedésének hatásai

Az üzemanyag drágulása miatt egyre nagyobb tömegek váltanak át tömegközlekedésre

Tóth József, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) elnöke kedden Budapesten sajtótájékoztatón azt mondta: az Európai Ásványolaj Szövetség (EUROPIA) és az Európai Bizottság kampányt indít a feleslegesen felhasznált üzemanyag megtakarításért.

2008.05.28 07:01MTI

Az amerikaiak többsége szerint a korábban elképzelhetetlenül magasnak tartott, gallononként ötdolláros (204 forint/literes) szintet már a nyár végére eléri a benzinár, a The Washington Post kedden arról írt, hogy az üzemanyag drágulása miatt egyre nagyobb tömegek váltanak át tömegközlekedésre. 

Lee Schipper, a Kaliforniai Egyetem kutatója szerint azonban emögött nem a környezetvédelmi szemlélet térnyerése, hanem az energiaárak növekedése áll. Ha az energia ismét olcsóbb lesz, mint ahogy ez történt az 1970-es évekbeli energiaválság elmúltával, az amerikaiak ismét szeretni fogják nagy fogyasztású terepjáróikat, ugyanolyan gyorsan visszaszoknak majd azok vásárlására, ahogy most előtérbe kerülnek a kisebb, takarékos kocsik - tette hozzá a szakértő.
 
Nicolas Sarkozy francia elnök kedden megfontolásra javasolta, hogy az EU szintjén csökkentsék az üzemanyagok áfáját. Az Európai Bizottság illetékes szóvivője azzal reagált a francia elnök javaslatára, hogy "ez bizonyára nem a legjobb válasz az emelkedő árakra", az ilyen áfacsökkentéshez az EU mind a 27 tagországának egyetértése szükséges. 

Az EU pénzügyminiszterei még 2005-ben eldöntötték, hogy pusztán emelkedő árak miatt nem szabad csökkenteni az üzemanyagok áfáját, és álláspontjukat azóta többször megerősítették. A magas franciaországi benzinárak csökkentését a leghangosabban a halászok követelik, két hete kikötői blokádokat állítanak fel, hogy a kormányzat lépjen az ügyben. 

Tóth József, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) elnöke kedden Budapesten sajtótájékoztatón azt mondta: az Európai Ásványolaj Szövetség (EUROPIA) és az Európai Bizottság kampányt indít a feleslegesen felhasznált üzemanyag megtakarításért. A kampányban 29 ország - a 27 uniós közül 26, mivel Málta nem vesz részt, továbbá Norvégia, Svájc és Horvátország - 45.000 töltőállomása lesz jelen. Az EUROPIA 17 kőolajipari cég szakmai szövetsége. 

A kampányban mind a 17 vállalat részt vesz, a hozzájuk csatlakozókkal együtt pedig összesen mintegy 40 cég. Magyar részről a kampányban az Agip, a Mabanaft, a Mol, az OMV, a Shell és a Tesco szerepel majd. Az autósoknak tanácsokat adnak annak érdekében, hogy kevesebb üzemanyagot használjanak fel. A minimum két hetes kampány legfontosabb eleme, hogy a 

kutaknál tankolók szórólapot kapnak a takarékossági javaslatokról. A magyar piacon a legnagyobb, 355 töltőállomásból álló kúthálózattal rendelkező Mol Nyrt. például mintegy 260 ezer szórólapot és más marketing eszközt nyomtatott ki a kampányra, 3 millió forint értékben.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.