Ön megbízható? Akkor könnyebb lesz

A VP ügyfélbarát környezettel igyekszik gyarapítani klienseinek számát

A Vám- és Pénzügyőrségnek (VP) az ügyfélbarát környezet kialakításával, és a megbízható ügyfeleknek nyújtott könnyítésekkel sikerült az elmúlt években kedvező eredményeket elérnie az ügyfelek megtartása és számuk növelése terén - közölte a szervezet az MTI-vel.

2009.05.31 08:12MTI

A VP Magyarország uniós csatlakozásakor azt a célt tűzte ki, hogy minél több ügyfelet megtartson, és más, elsősorban külföldi gazdálkodókat is arra ösztönözzön, hogy Magyarországon vámkezeljék áruikat - ismerteti a vámhatóság sajtóközleménye.

Az Európai Unió területére érkező árukat az importőr bármely tagállamban vámeljárás alá vonhatja; a nemzeti vámhatóságok célja, hogy minél több gazdálkodót csábítsanak saját országukba, mivel a vámbevételek 25 százaléka a nemzeti költségvetést gyarapítja. A VP a 2005-ben indított mintegy 400 ezer vámeljárással szemben 2008-ban már 570 ezer import irányú vámeljárást folytatott le. A kiviteli irányú vámeljárások növekedésében törést okozott Románia és Bulgária 2007. január 1-jei uniós csatlakozása, korábban ugyanis számos délkeleti irányba közlekedő szállítmány export vámkezelését Magyarországon végezték el, ami a román és bolgár célállomások esetében 2007-től okafogyottá vált, számos más esetben (például a Törökországokba irányuló szállítmányoknál) pedig keletebbre tolódott. A magyar vámhatóság által realizált összes, Európai Uniót is megillető vámbevétel az elmúlt években stabilan 35-37 milliárd forint körül alakult.

A gazdasági világválság a külkereskedelem megtorpanásán keresztül nagymértékben érezteti hatását a vámeljárások számában is: 2009 első negyedévében mintegy 17 százalékkal csökkent az import irányú vámeljárások száma az előző év azonos időszakához viszonyítva - közölte a VP. A közlemény ismerteti: az elmúlt években a vám- és adóbevételek biztosítása érdekében több területen a szabályok szigorítására volt szükség. Az import áfa tekintetében például a bevételek biztosítása érdekében 2005. július 1-jétől ismételten kivetéses módszer lépett életbe. Ugyanakkor számos megbízható ügyfél kapott önadózásra, illetve úgynevezett "Általános forgalmi adó biztosítéknyújtása alóli mentességre" feljogosító engedélyt. Ezeknek a megbízható vámadósoknak nem kell a behozatal pillanatában az áfa megfizetéséről, vagy biztosításáról gondoskodniuk.

Az úgynevezett megbízható vámadósok részére a vámhatóság igyekszik számos eljárásbeli és pénzügyi könnyítést adni, hogy az ügyfél a lehető legrövidebb időn belül hozzájusson árujához. A közösségi jogszabályok alapján 2008. január 1-jétől lehetőség nyílt AEO-tanúsítványok kiadására is, amelyek alapján a különösen megbízható ügyfelek a tanúsítvány birtokában számos vámjogi kedvezményt, előnyt élveznek az eljárások során. A Vám- és Pénzügyőrség több mint 88 ezer ügyfelet tart nyilván. A vámhatóság az ügyfeleknek közel 5.500 olyan engedélyt adott ki, amelyek valamely típusú gazdasági vámeljárás lefolytatására jogosítanak fel, illetve különféle egyszerűsítéseket vagy pénzügyi könnyítéseket (például halasztott vámfizetést) biztosítanak.

Az e-vám projekt ugyancsak az egyszerűsítést szolgálja és az ügyintézést gyorsítja.

Az árunyilatkozat elektronikus benyújtására először a kiviteli eljárásokban nyílt lehetőség 2007. november 5-től, majd 2008. január 27-től az import vámeljárások esetében is megvalósultak ennek feltételei - közölte a VP. Miközben az export eljárásokban 2008-ban az összes vámáru-nyilatkozat 46 százalékát nyújtották be elektronikusan, 2009-ben már hónapról hónapra egyre nagyobb részt képviseltek az e-nyilatkozatok, és április-májusban arányuk már jóval meghaladta a 70 százalékot. Az import irányban még kisebb arányt - a legutóbbi hetekben mintegy 40 százalékot - képviselnek az elektronikus árunyilatkozatok, de itt is tapasztalható a folyamatosan felfelé ívelő trend. Jelentős megugrást okozott, hogy 2009. május 4-től az egyszerűsített eljárásokban lehetőség nyílt a kiegészítő vámáru-nyilatkozat elektronikus benyújtására. A VP közleménye kiemeli: 2009. július 1-jétől a kiviteli eljárásokban - az utasforgalom kivételével - kötelező elektronikusan benyújtani az árunyilatkozatot.

Az elektronizálás folyamatában hasonlóképpen fontos lépés volt az elektronikus határozat kiadásának bevezetése; az elektronikus úton benyújtott nyilatkozatok esetében 2009. április 15-től az ország valamennyi vám- és pénzügyőri hivatalában lehetőség van az elektronikus határozat kiadására. Az elektronikus ügyintézés nem csak a kényelmet szolgálja, hanem jelentősen felgyorsítja a vámügyintézés folyamatát, aminek következtében a gazdálkodó előbb jut árujához - hangsúlyozza a VP. Az ügyintézés gyorsítását szolgálja a 2009. július 1-től bevezetendő e-regisztrációs adó egyablakos ügyintézés is; ezt az első körben azok a gazdálkodók (gyári vezérképviseletek, márkakereskedések, autógyárak) használhatják, akik új gépjárművek forgalomba helyezése után kívánják megfizetni a regisztrációs adót.

A VP és az okmányirodák 2006. március 1. óta elektronikusan adják át a forgalomba-helyezéshez és a regisztrációs adóval kapcsolatos csalások, visszaélések megakadályozása érdekében feltétlen szükséges adatokat (alváz- és motorszám, határozatszám).

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.