A Fidesz médiaellenes támadása?

Reklámadó: újabb bajt hoz a nyakunkra

Mint derült égből a villámcsapás, úgy sokkolta az országot Orbán brüsszeli bejelentése a reklámadóról. A tárca szerint csak ez segíthet kikerülni az Európai Unió túlzott deficit miatti eljárása alól, viszont uniós jogba ütközik, így újabb kötelezettségszegési eljárásra számíthat Magyarország.

2013.05.27 08:56ma.hu

A Nemzetgazdasági Minisztérium közzétette a reklámadó bevezetéséről szóló törvényjavaslat munkapéldányát a kormányportálon. A tárca közlése szerint a kabinet a törvényjavaslat végleges szövegéről a soron következő kormányülésen dönt. Az adóintézkedést a tárca azzal indokolta, hogy az segíthet kikerülni az Európai Unió túlzott deficit miatti eljárása alól, de az indoklásban szerepel az arányos közteherviselés is.

A munkapéldány szerint az adó alanya a reklám közzétevője, alapja a reklám-közzétételi tevékenységéből származó adóévi nettó árbevétel. Adóköteles lenne a külföldi illetőségű szervezetek belföldi fióktelep útján végzett reklám-közzétételi tevékenysége is. Az adó mértéke sávosan emelkedik, az 1 milliárd forint alatti részre 0 százalék, 1-5 milliárd forint között részre 1 százalék, 5-10 milliárd forint közötti részre 10 százalék, az ezt meghaladó részre 20 százalék.

Reklámnak minősül a reklámtörvény szerinti gazdasági reklám, illetve a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló törvény szerinti támogatás, valamint televíziós vásárlás. Nem minősül reklámnak a politikai reklám, illetve a társadalmi célú reklám.

"Csak" mondta Orbán?

Angyal József okleveles adószakértő a Népszavának elmondta: nem biztos, hogy a reklámadót a kormány valóban be is vezeti, inkább csak taktikai, politikai üzenetet küldött Brüsszelnek, amelyet a túlzottdeficit-eljárás indokol. A szakember szerint, ha mégis bevezetik az új adónemet, akkor is hosszú időbe telik, mire ebből kötelezettségszegési eljárás lesz. A végkifejlet így már a jövő évi választások utánra várható. A kormány - becslése szerint - 10 milliárd forintos többletbevételre számít, de nem számol a társasági adó csökkenéssel, vagyis a legjobb esetben is csak pótolhatja az új adónem a zsugorodó társasági adót - fűzte hozzá Angyal a lapnak.

Tényleg meg kell lépni?

A tervezet szerint 10 milliárd forint feletti árbevételnél 20 százalékos elvonással szembesülnek a médiacégek - írta a témával kapcsolatban a hvg.hu.

Mindazonáltal, a reklámadóból származó államháztartási bevétel költségvetési szempontból elhanyagolható tétel, számításaink szerint néhány milliárd forint lehet. Ennek megfelelően gazdasági racionalitása erőteljesen megkérdőjelezhető, ugyanakkor a médiapiacról teljesen kiszívja az eddigi nyereséget – mondta korábban a lapnak Szabó György, a Sanoma Média vezérigazgatója, aki szerint az adó a Sanoma üzemi eredményét is elviheti.

A Napi Gazdaság készített egy összeállítást, melyben a lapkiadóknál – kivéve az ingyenes lapokat – az árbevétel felére becsülték a hirdetési bevételt, a többieknél a teljes árbevétel alapján számolták ki a reklámadót a cégek 2011-es árbevétele alapján. Ez alapján a számítás alapján az RTL Klub tulaja 4,3 milliárd reklámadót fizetne, ez a vállalat árbevételének 15 százalékát vinné el, a TV2 tulajdonosának pedig 1,7 milliárdot kellene kipengetnie. Ez a cég árbevételének 11 százalékát jelentené. A napilap összesen 8,1 milliárdnyi adóbevétellel számolt 29 cégtől.

Akkor minek?

A témáról Orbán Viktor miniszterelnök is egyeztetett Varga Mihály nemzetgazdasági miniszterrel az uniós eljárást érintő kérdések keretében. A kormányfő még szerda este Brüsszelben azt mondta: szerinte a túlzott deficit miatti eljárás alóli biztos kikerülés érdekében a költségvetési zárolások mellett "meg kell lépni", hogy az egyszeri kiadásokat egyszeri bevételekkel kell megoldani, továbbá "bizonyos adófajtákat" meg kell emelni.

Rogán Antal, a Fidesz parlamenti frakcióvezetője a munkapéldány közzététele után azt mondta: az európai uniós terhek megszűnéséhez járulnának hozzá a milliárdos bevételű cégek a reklámadóval. Szerinte a reklámadó maximum tízmilliárd forintos adóbevételt jelentene a költségvetésnek.

A Jobbik frakciója azt közölte, hogy a párt az elmúlt években többször is javasolta a főként a multicégeket sújtó reklámadó bevezetését. A párt ezért "üdvözli a kormány belátását, de fájó, hogy csak az EU nyomására hajlandó meglépni azt, s az egymillió magyar embert képviselő Jobbik javaslatát nem fontolták meg".

Halálos döfés

A Magyar Reklámszövetség által közölt adatok szerint 174,3 milliárd forint volt a reklámpiac bevétele tavaly, 2,9 százalékkal kevesebb, mint 2011-ben, amikor csaknem 179,6 milliárd forintot ért el a hazai reklámköltés. A legnagyobb szeletet mindkét évben a televíziók hasították ki a reklámtortából, de míg 2011-ben 54,9 milliárd forint volt ez a bevétel, egy évvel később 48,7 milliárd. A nyomtatott sajtó két évvel ezelőtt 41,6 milliárdos, tavaly pedig 37,3 milliárd forintos bevételt ért el. A harmadik helyen az internet, illetve a digitális reklámpiac áll, amely viszont 28,5-ről 33,6 milliárd forintra nőtt.

Az MSZP szerint a reklámadó bevezetésével a kormány célja az, hogy térdre kényszerítse azokat a médiumokat, amelyek nem állnak 100 százalékig a Fidesz ellenőrzése alatt. Burány Sándor országgyűlési képviselő sajtótájékoztatóján azt mondta: a reklámadó bevezetésének a költségvetési szempontból elenyésző bevétel miatt semmilyen gazdaságpolitikai jelentősége nincs. Török Zsolt, a párt szóvivője pedig úgy fogalmazott, hogy szerinte a Fidesz azért készül bevezetni újabb "orbáni adókat", hogy még a választási bukás előtt ismét "kaszálhasson egy nagyot".

Az Együtt-PM szövetség szerint "halálos döfést" jelenthet a válság miatt egyébként is rossz helyzetben lévő magyar reklám- és médiapiacnak a reklámadó bevezetése. A szövetség közleménye szerint a sávos adóztatás elsősorban a két nagy kereskedelmi televízióra, azaz olyan szabad médiumokra jelent "kormányzati fenyegetést", amelyek "ma még elmondhatják az igazságot Orbán Viktor rezsimjéről".

Elmennek a tévék

Elfogadhatatlannak tartják a reklámadó bevezetéséről szóló törvénytervezetet a legnagyobb magyarországi kereskedelmi csatornák, ez RTL Klub azt sem zárja ki, ha a javaslat jelenlegi formájában megvalósul, elhagyják Magyarországot.

Az RTL Klub és a TV2 is közleményt adott ki: előbbi annak a lehetőségét is felvetette, hogy elhagyják Magyarországot, ha a mostani formájában bevezetik az új adónemet - számolt be a Bors.

"A magyar RTL Csoport megdöbbenéssel értesült az Európában példa nélküli új adófajta tervéről" – közölte az M-RTL Zrt. "A közzétett tervezet a legnagyobb bevétellel rendelkező RTL Klubot érinti. A magyar RTL Csoport szoros figyelemmel követi a törvényjavaslat alakulását és minden opciót mérlegel a további magyarországi működésével kapcsolatban" – írták közleményükben.

A TV2 közleményében az áll: "A reklámpiacból élő TV2 sokmilliárdos veszteségbe fordult az elmúlt két évben. A reklámadó terve váratlanul érte a csatornát, nagyságrendje meglepő és elfogadhatatlan."   

Útmenti hirdetések

Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter módosító javaslata, amely vasárnap került fel az Országgyűlés honlapjára, érinti a közúti közlekedésről szóló jogszabály reklámtáblákra vonatkozó passzusát is. Az általános tiltás így szól: gépjárművek közlekedésére szolgáló közút lakott területen kívüli szakasza mellett nem lehet reklámtábla, reklámhordozó vagy egyéb reklámcélú berendezés. Ezt előbb úgy oldotta fel egy módosítás, hogy a 2010. december 31-ig építési engedéllyel, közútkezelői hozzájárulással, a nem gyorsforgalmi utak mentén kihelyezett legfeljebb 12 A/0-ás ív méretű (12 négyzetméteres) reklámfelület elhelyezésére alkalmas tábla 2015. január 1-jéig kivételesen fenntartható. A miniszter javaslata viszont korlátlan ideig fenntarthatóvá teszi ezeket a táblákat. Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló előterjesztésről a tervek szerint hétfőn határoz az Országgyűlés - írta a gazdasagiradio.hu.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.