Nem tudták igazolni
Kétséges a sztatinok vérrögképződést megelőző hatása
Megkérdőjelezi egy most közzétett nagyszabású elemzés, hogy a sztatinok valóban megelőznék a veszélyes vérrögképződést.
2012.09.19 23:30MTIA PLoS Medicine című nyílt hozzáférésű tudományos portálon kedden közzétett tanulmány szerzőinek vizsgálódása nem terjedt ki a sztatinok koleszterinszintet csökkentő hatására, amelyről már bőségesen állnak rendelkezésre kutatási eredmények.
2009-ben a JUPITER elnevezésű klinikai próbában úgy találták, hogy a roszuvasztatin hatóanyag felére csökkentette a vérrögök keletkezésének kockázatát az egészséges felnőttek körében. A megállapítás hozzájárult ahhoz, hogy a gyógyszer szedését megelőzésre is javasolják.
A 2009-es tanulmányba 17800 embert vontak be, akik vagy a hatóanyagot, vagy placebót kaptak. Kétéves követés után a sztatinos csoportban 34, míg a placebót szedők körében 60 esetben jelentkezett vénás trombózis, amely azért veszélyes, mert lábban kialakuló vérrög eljuthat a tüdőbe, ahol embóliát okozva a páciens halálához vezethet.
Kazem Rahimi, az Oxfordi Egyetem kutatója csoportjával a fentinél jóval szélesebb körben vizsgálódott, mintegy 150 ezer ember bevonásával készült 29, már megjelent és még közzé nem tett tanulmány adatait tekintette át. 22 tanulmány 100 ezernél több ember esetében a sztatint szedők és azt nem szedők adatait hasonlította össze, több mint 40 ezer páciens részvételével pedig a sztatint különböző dózisban szedők adatait mérte fel.
Vénás trombózis a sztatint szedők csoportjában 0,9 százalék gyakorisággal fordult elő, míg a sztatint nem szedők körében 1,0 százalék volt az előfordulása, ami nem jelent nagy különbséget. A nagy, illetve a kis dózisú sztatint szedők között pedig egyáltalán nem tapasztaltak különbséget a trombózisok gyakoriságában.
"Nem tudtuk igazolni, hogy a sztatinok nagy arányban csökkentenék a rögképződés kockázatát" - összegezték a tanulmány szerzői. Hozzátették ugyanakkor, hogy "egy jóval szerényebb, de talán klinikailag értékes" hatás nem zárható ki.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 8:38 Döbbenetes felvételek: úgy repedt meg a föld a Fülöp-szigeteken, mintha gyurma lenne
- 6:34 Száz évvel Gaudí halála után új korszak kezdődik: felavatták a Sagrada Família legmagasabb tornyát
- 20:30 A pápa az MI-ről: nem a technológia, hanem a hatalom koncentrációja a legnagyobb veszély
- 18:20 Levendulás törölközőt is kért Ciprusra az előző honvédelmi vezetés - Ruszin-Szendi szerint elszakadtak a valóságtól
- 14:04 Kék villogóval mentették meg az elgázolt kiscicát a kazincbarcikai rendőrök
- 12:00 Vádemelés az Integritás Hatóság elnöke ellen, 140 milliós vagyoni hátrány hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények
- 10:58 Ökológiai katasztrófa Arizonában: egy tó teljes halállománya elpusztult
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06
Kinyomtatom
Fórumozok róla
Hozzáadom a könyvjelzőhöz
Küldd ide: Delicious
Küldd ide: Digg
Küldd ide: Facebook
Küldd ide: myspace
Küldd ide: twitter


