
Opel Vectra 1.6i tartósteszt
Az Opel gyár a Vectra elkészítésével egy új, irányadó mércét hozott a középkategóriás autók táborába.
2002.05.21 16:12

Most vegyük szemügyre egy kicsit jobban az előbb említett 1.6 literes motort. A 4 hengeres mono-jettronic benzin-befecskendezővel ellátott motor a maximális 75 LE-ős teljesítményét 5200-as fordulatszámon adja le, de a legnagyobb nyomatéka, ami 125 Nm, már viszonylag alacsony 2800-as fordulatszámnál elérhető. Ez azt eredményezi, hogy a motort nem kell feleslegesen magas fordulatszám tartományban járatni ahhoz, hogy városban kényelmesen autózzunk.
A motor a 2800-as fordulatszámot viszonylag gyorsan eléri az autó egyenletes gyorsulása mellett. A városi forgalomban a motor rugalmasságát tesztelve azt tapasztaltuk, hogy az alacsony fordulatszám ellenére magas fokozatszámban is (pl.: 35 km/h, 3. fokozat) gázadásra gyorsan reagál, és az egyenletes gyorsulás mellett feleslegessé teszi a sebességfokozatok gyakori változtatását.
Természetesen sportosabb vezetésre az előbb említett módszer nem alkalmas, ebben az esetben, mint minden más alulmotorizált autónál, itt is a sebességfokozatok sűrű változtatásával magas fordulatszámon kell tartani az autót. Egyébként ez a motor nem is ajándékozza meg a sportos vezetés élményével a kormánynál ülőt. De ez nem is baj, hiszen nem ez volt a célja a gyárnak ezzel a motorral, hiszen arra kifejlesztette a 2000 V16-os 150 LE-s, az akkor a hétköznapi autózásban erőműnek számító motort.
Ezzel az 1,6 literes motorral a célja az volt, hogy egy alacsony fogyasztású, megbízható, kényelmes vezetést biztosító környezetbarát motort készítsen. Ez sikerült. Tartós tesztelésünk folyamán sok kilométert tettünk meg autópályákon és autóutakon. A motor végsebességének megadott 176 km/h többször elértük és még ebben a sebességtartományban sem éreztük azt, hogy a motor bármilyen küszködést mutatott volna.
Tesztelésünk során a gyárilag megadott fogyasztási adatokat soha nem sikerült elérnünk, de ez igazából a vezető vezetői stílusától függ. De aki a gyári fogyasztási adatokat eléri, az sem panaszkodhat, mert még így is igen kedvezőek az értékek.
A motorban 120.000 km megtétele után a kötelező alkatrészek cseréjén kívül (vezérmű szíj, ékszíj, gyújtógyertya, levegőszűrő, motorolaj, olajszűrő) nem kellett semmit sem cserélni, kivéve a rossz utak által okozott és tönkretett alkatrészeket. Ez is a motor megbízhatóságát bizonyítja.
Fogyasztási értékek: Üzemanyag-fogyasztás l/100 km | Gyári adat | Teszt adat | Időszak |
Városi fogyasztás | 8,9 | 7,2 | télen |
| | 6,9 | nyáron |
90 km/h | 5,2 | 5,8 | télen |
| | 5,1 | nyáron |
120 km/h | 6,8 | 7,2 | télen |
| | 5,5 | nyáron |