null

Légi szerencsétlenség Németországban - hazaszállítják az elhunytakat

Németországba repült vasárnap Moszkvából az az Il-76-os típusú repülőgép, amely hazaszállítja a hétfő éjjel a Bóden-tónál történt légi szerencsétlenségben elhunytak holttestét.
2002.07.05 18:03, Forrás: MTI

TU-154 -s jó műszaki állapodban volt

A TU-154-es utasszállítók a néhai Szovjetunió legkorszerűbb repülőgépei közé tartoztak, s bár megtervezésük óta több mint negyedszázad telt el, ma is ez a géptípus viseli az egykori impériumon és az utódállamokon belüli légiforgalom oroszlánrészét.

Az 1974 óta gyártott 950 darab TU-154 közül eddig több mint 50 zuhant le. A legtöbb esetben - így a tavalyi irkutszki tragédia során is - a pilóták mulasztása (például ittassága) vezetett a katasztrófához. Számos balesetnek az volt a forrása, hogy az - amúgy tapasztalt és nagy rutinnal rendelkező - orosz pilóták nem értették meg a gépüket kísérő földi irányítóközpont angolul kiadott utasításait.

A Bodeni-tó fölött szerencsétlenül járt TU-154 viszonylag fiatal volt: a szovjet utódállamokban forgalomban lévő gépek átlagos életkorához (18 év) képest mindössze hét éve helyezték üzembe. Ráadásul június végén esett át a kötelező műszaki felülvizsgálaton és karbantartáson. Főpilótája 52 éves volt, ebből 30 évet töltött a levegőben. Pár évvel ezelőtt "első osztályú kapitánnyá" léptették elő, vagyis a polgári repülés nomenklatúrájában a legmagasabb besorolással rendelkezett. Tavaly pedig angol nyelvtanfolyamot is végzett, éppen a nemzetközi járatokon megkövetelt alapos nyelvtudás elsajátítása végett.

A baskír légitársaság (BAL) egyike a szovjet Aeroflot feldarabolása nyomán megalakult mintegy 300 regionális légiközlekedési vállalatnak. Az ufai székhelyű BAL hétfőn még tíz darab TU-154-essel rendelkezett. A baskír társaság fő profilját belföldi járatok képezik, ám nyáron szívesen bocsátja rendelkezésre gépeit charterjáratok céljából, mivel ezek busás haszonnal kecsegtetnek, hozzájárulva a BAL amúgy sovány nyereségének növeléséhez.

Összeállítás a 2001-2002-ben a világban történt súlyosabb légi balesetekről

2001. január 25. - Venezuelában, Ciudad Bolivar közelében lezuhant a Rutaca légitársaság DC 9-es repülőgépe. A fedélzeten tartózkodó 24 személy, köztük két magyar állampolgár életét vesztette.

2001. március 24. - A Francia Antillák Saint-Barthélémy szigetén a repülőtér közelében egy lakóházra zuhant az Air Caraibes légitársaság Twin Otter típusú személyszállító repülőgépe. A balesetben 22-en meghaltak.

2001. március 30. - Az Egyesült Államok Colorado államában lezuhant egy magánrepülőgép, s a rajta tartózkodó 18 személy életét vesztette.

2001. május 17. - Iránban lezuhant egy JAK-40-es típusú utasszállító repülőgép. A szerencsétlenségben 40-en haltak meg.

2001. július 3. - Az oroszországi Irkutszknál pilótahiba miatt lezuhant egy TU-154-es utasszállító gép, fedélzetén 133 utassal és 10 főnyi személyzettel. A balesetet senki sem élte túl.

2001. október 4. - 66 utassal és 12 főnyi személyzettel a fedélzetén a Fekete-tengerbe zuhant a Szibéria légitársaság Tel Aviv-Novoszibirszk járata, miután eltalálta az ukrán légvédelem krími lőgyakorlatán kilőtt S-200-as rakéta. A tragédiát senki nem élte túl.

2001. október 8. - A milánói Linate repülőtéren felszállás közben összeütközött a SAS skandináv légitársaság MD-87-es gépe és egy Cessna típusú magángép. A balesetnek 118 halálos áldozata volt.

2001. november 12. - New York Queens nevű negyedében, a tengerpart közelében lezuhant az American Airlines légitársaságnak a Dominikai Köztársaságba tartó A-300-as típusú, két hajtóműves légibusza. A 246 utas és 9 fős személyzet életét vesztette.

2001. november 19. - Az észak-oroszországi Jaroszlavl környékén műszaki hiba miatt lezuhant az Irszaero cég Moszkvába tartó Il-18-as típusú repülőgépe, fedélzetén 18 utassal és a 6 fős legénységgel. Mindenki meghalt.

2001. november 24.- Huszonnégy ember vesztette életét és kilenc megsérült, amikor a Crossair svájci légitársaság Jumbolino típusú, Berlinből Zürichbe tartó repülőgépe Winterthur közelében egy erdőbe zuhant. Az áldozatok között volt Melanie Thornton amerikai pop-énekesnő és több ismert izraeli személyiség.

2001. december 2. - A habarovszki területen lezuhant a Bratszkból Anadirba tartó IL-76-os orosz teherszállító gép, fedélzetén 18 személlyel. A katasztrófát senki nem élte túl.

2002. január 17. - Huszonhat ember halt meg, amikor a Petroecuador légitársaság kétmotoros, légcsavaros gépe az ecuadori-kolumbiai határ közelében, a kolumbiai oldalon lezuhant.

2002. január 28. - Az andesi Cumbal tűzhányón találták meg a TAME ecuadori légitársaság Boeing 727-100 típusú gépét, amely Quitóból Tulcán határváros felé tartva 94 emberrel a fedélzetén lezuhant. Túlélő nem volt.

2002. február 12. - A célállomás közelében lezuhant az Iran Air Tours Teheránból Horramábádba tartó Tu-154-es repülőgépe. A 104 utas és a 13 főnyi személyzet életét vesztette.

2002. március 15. - Lezuhant egy An-2-es légitaxi Kuba központi részén, Santa Clara közelében. A balesetben 17 ember, közülük 13 külföldi vesztette életét.

2002. április 15. - A dél-koreai Puszan repülőtere közelében a sűrű köd és esőzés miatt landolás közben hegynek ütközött és lezuhant az Air China Boeing 767-es típusú utasszállító repülőgépe. A balesetben 124-en vesztették életüket, s 38-an élték túl a katasztrófát.

2002. május 4. - Az észak-nigériai Kanónál sűrűn lakott területre zuhant a nigériai EAS magán légitársaság egyik belföldi járata. A fedélzeten lévő mind a 76 ember meghalt.

2002. május 7. - Az Egypt Air egy repülőgépe Tunisz közelében nem sokkal felszállása után dombnak ütközött és lezuhant. A Boeing 737-500-as fedélzetén 56 utas és 8 főnyi személyzet tartózkodott, közülük 15 személy vesztette életét és 49 élte túl a katasztrófát. - Szinte ezzel egy időben Kína északkeleti részén, Talien kikötőváros közelében száztizenkét emberrel a fedélzetén a tengerbe zuhant a Northern Airlines kínai légitársaság MD-82-es típusú repülőgépe. A szerencsétlenséget senki sem élte túl.

2002. május 25. - A tajvani légitársaság Boeing 747-es utasszállítója, Tajpejből Hongkongba tartva a Tajvani-szoros fölött a tengerbe zuhant. A gép fedélzetén 206 utas és 19 fős személyzet volt. Túlélőket nem találtak.

prev[5/5]
  1. 1. oldal
  2. 2. oldal
  3. 3. oldal
  4. A gyerekek lekésték a szombati gépet
  5. TU-154 -s jó műszaki állapodban volt

print cikk nyomtatása
comment Szólj hozzá!
Belépés és regisztráció
Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.