
Légi szerencsétlenség Németországban - hazaszállítják az elhunytakat
Németországba repült vasárnap Moszkvából az az Il-76-os típusú repülőgép, amely hazaszállítja a hétfő éjjel a Bóden-tónál történt légi szerencsétlenségben elhunytak holttestét.
2002.07.05 18:03, Forrás: MTI
Az áldozatokat igazságügyi orvos szakértők vizsgálják meg, majd Überlingen város egyik templomában ravatalozzák fel őket. A helyszíni vizsgálatba bekapcsolódó orosz szakemberek még kedden este megérkeznek a Boden-tó partjára.
A hétfő éjjeli katasztrófára reagálva a német pilóták egyesülete nemzetközileg egységes és kötelező ütközés-előrejelző rendszer bevezetését szorgalmazta. Mint Georg Fongern, az egyesület szóvivője Frankfurtban elmondta, a rendszer az utasszállításban részt vevő legtöbb repülőgépben már üzemel. Ugyanakkor a teherszállító gépek, valamint egyes orosz géptípusok nem rendelkeznek ilyen előrejelző rendszerrel.
Fongern óva intett attól, hogy bárki is elhamarkodott kijelentéseket tegyen a tragédia lehetséges okával kapcsolatban. Mint mondta, több tényező is közrejátszhatott az ütközésben. Pontos megállapításokra ezért csak a fedélzeti adatrögzítők felvételeinek kiértékelése után nyílik lehetőség. A német repülésbiztonsági hivatal a jövő hétre vár megbízható adatokat.
Ötven gyermek, illetve serdülő és hét felnőtt utasa volt annak a TU 154-es orosz utasszállító repülőgépnek, amely összeütközött hétfő éjszaka egy Boeing 757-es amerikai teherszállító repülőgéppel Németország légterében, a Boden-tó térségében - jelentette az Interfax hírügynökség, az orosz polgári légi közlekedési szolgálatra hivatkozva.
Vita a felelőség megállapításáról
Továbbra is éles vita folyik arról, hogy ki terhel a felelősség a légi szerencsétlenségért.
A svájci légi irányítók váltig azt hajtogatják: a Tu-154-es orosz repülőgép pilótája túl lassan reagált arra az utasításukra, hogy ereszkedjék lejjebb. A Boeing pilótája - még mielőtt a Tupoljev megkezdte az ereszkedést - viszont az ütközést előrejelző úgynevezett TCAS-rendszerén észlelte a közeledő veszélyt, ezért, hogy kitérjen előle, alacsonyabbra szállt, de ekkora már az orosz gép is, ha megkésve is, de megkezdte az ereszkedést. E lehetséges magyarázat szerint, ha az orosz pilóta időben engedelmeskedik, vagy végül is egyáltalán nem hajtja végre az utasítást, elkerülhető lett volna a tragédia - vélik szakértők.
Az orosz légügyi hatóság azonban nem fogadják el ezt a változatot. Hangsúlyozzák, hogy a Tu-154-esen is volt TCAS-rendszer. Felvetődik tehát a kérdés: valamelyik pilóta nem figyelte az előrejelző berendezést, és korántsem biztos, hogy ez az orosz repülő volt. Ezt már csak azért is tartják nehezen elképzelhetőnek, mert a Tupoljev kapitánya nagy tapasztalatokkal rendelkezett, 12 ezer órát repült, rendszeresen vezetett Tu-154-eseket nemzetközi útvonalakon. Az oroszok hatóságok a svájci légi irányítás hibáját sem zárják ki.
Orosz miniszterhelyettes véleménye
A Németország felett szerencsétlenül járt orosz repülőgép pilótái nem hibáztak semmiben, minden cselekedetük helyes volt - jelentette ki pénteken Karl Rupper orosz közlekedési miniszterhelyettes. A repülésbiztonsági kérdéseket felügyelő miniszterhelyettes azokra az első adatokra alapozza ezt a véleményt, amelyeket a katasztrófa okainak kivizsgálásával megbízott orosz szakértők nyertek a Tu 154-es repülő egyik fekete dobozából. Német közlések szerint az orosz repülő egyik fekete dobozát csak pénteken adták át a szakértőknek, ennek elemzését várhatóan már este el is kezdik. Nagyon aprólékos munkára lesz azonban szükség, ugyanis a műszerek erősen megrongálódtak. A mágneses szalagok helyreállítása már megkezdődött, és csak ennek befejezése után lehet hiteles információkat nyerni belőlük. Szakértők lehetségesnek tartják, hogy komoly nehézségek állnak elő a fekete dobozok adatainak kiértékelésekor, mivel a fizikai károsodás miatt jelentős mennyiségű információ elveszhetett.
A holttestek azonosítását végző szakértők pénteken újabb három áldozat - két fiatal lány és egy középkorú férfi - személyazonosságát állapították meg teljes bizonyossággal. Ezzel hatra nőtt az azonosított áldozatok száma: a légi ütközés másik részese, egy Boeing 757-es repülő két pilótáját és egy orosz kislányt már az előző napokban azonosították. A Baskír Légitársaság (BAL) Moszkvából Barcelonába tartó járatával 69 ember utazott: a Baskír Köztársaságból 45 gyermek és 4 felnőtt kísérő, egy négytagú fehérorosz és egy szintén négytagú észak-oszétiai család, valamint a 12 fős legénység. Két légikísérőt kivéve megtalálták mindenki holttestét. Gennagyij Pirogov, a BAL vezérigazgató-helyettese közölte, hogy a legénység tagjait valószínűleg közös sírban temetik el, legalábbis a hozzátartozók többsége már beleegyezett ebbe.
A gyermekeket és kísérőiket illetően szintén ez a megoldás körvonalazódik, bár a végső szót még nem mondták ki az érintett családok. A baskír kormány úgy döntött pénteken, hogy előzetesen minden áldozat családja 150 ezer rubelt (1 dollár mintegy 31,5 rubelnek felel meg) kap, és ennek kifizetéséhez nem szükséges a halotti anyakönyvi kivonat. Az orosz kormány döntése alapján két Il-76-os repülőgép viszi majd haza a holttesteket az azonosítási eljárás befejeződése után.

A Tu-154-es a Bashkirian Airlines légitársaság, a Boeing pedig az amerikai DHL tulajdona volt. A két gép becsapódásának a térségében számos épület gyulladt ki. A szemtanúk két izzó tűzgolyót láttak az éjszakai égbolton és erős robbanást halottak. A szerencsétlenség lehetséges okairól a német hatóságok egyelőre nem tettek említést.
Ulrich Müller, Németország Baden-Württemberg tartományának közlekedési minisztere az orosz gép pilótáját hibáztatta a hétfő éjjeli repülőgép-szerencsétlenségért, amely a német légtérben történt, Baden-Württemberg tartományban, a Boden-tó térségében. Kijelentette Überlingenben tartott keddi sajtóértekezletén: úgy értesült a svájci légiirányítási hatóságtól, hogy egy svájci légiirányító hiába figyelmeztette a Bashkirian Airlines Moszkvából Barcelona felé tartó TU 154-esének pilótáját, hogy ereszkedjék lejjebb a gépével.
A svájci légiirányító többször is felszólította az orosz pilótát, de az nem reagált a figyelmeztetésre - idézte Müllert az AFP. A miniszter szavai szerint a svájci légiirányítás figyelmeztette a Boeing 757-es teherszállító repülőgép pilótáját is, hogy a Tupoljev ugyanazon a magasságon repül, mint ő. A Boeing pilótája ekkor megpróbált kitérni a másik gép elől, de már nem tudott. (Németország légterének abban a, svájci határhoz közeli részében, ahol az orosz és az amerikai repülőgép összeütközött, a svájci légiirányítás az illetékes.)
Egy szemtanú elmondta, hétfőn 23:39 órakor hatalmas csattanást hallott, amelyet a Boden-tó környékén szokásos nyári zivatarok kísérő jelenségének vélt. Ám az erkélyre kilépve óriási tűzgolyót látott a levegőben, amely három részre szakadva zuhant lefelé. A tévétudósító csodának minősítette, hogy a repülőgépek roncsai nem követeltek áldozatot a Boden-tó északi partján lévő településeken. Egy owingeni család kertjében a háztól tíz méterre csapódott a földbe a TU-154 egyik futóműve. Egy másik roncsdarab a salemi iskolát találta el, az épület leégett, személyi sérülés itt sem történt.
Kedden nagy számú hajó kutatott a Boden-tavon roncsok, holttestek után. Meg nem erősített értesülések szerint a két repülőgép egyes darabjai a vízbe zuhantak. A rendőrség búvárai különleges kamerákkal pásztázzák a tó fenekét, ám délig nem akadtak érdemi nyomra. A szárazföldön heverő roncsok között a tűzoltók rábukkantak a Tupoljev adatrögzítő dobozára, ám a pilótafülkében elhangzottakat rögzítő magnetofont még nem sikerült megtalálni. Ugyancsak keresik még a Boeing adat- és hangrögzítő szerkezeteit.
![]() | [2/5] | ![]() |
![]() | ![]() |
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06