null

Légi szerencsétlenség Németországban - hazaszállítják az elhunytakat

Németországba repült vasárnap Moszkvából az az Il-76-os típusú repülőgép, amely hazaszállítja a hétfő éjjel a Bóden-tónál történt légi szerencsétlenségben elhunytak holttestét.
2002.07.05 18:03, Forrás: MTI

Az Interfax orosz hírügynökség értesülése szerint a repülő még a nap folyamán indazoknak a holttestével visszaindul Ufába, a Baskír Köztársaság fővárosába, akiket teljes bizonyossággal azonosítottak. Az Il-76-oson hozzátartozók nem utaztak, ők Ufában
várják az áldozatokat hazaszállító repülőt.

A legfrissebb értesülések szerint eddig 29 áldozatot azonosítottak. A Baskír Légitársaság (BAL) Tu-154-es típusú repülőgépe és egy Boeing 757-es ütközése következtében összesen 71-en vesztették életüket, és vasárnap délig 69 holttestet találtak meg. A két hiányzó személy a Tu-154-es legénységének tagja volt, két utaskísérőről van szó.

Moszkvában továbbra sem tiszta a kép az utaslistát illetően. Az bizonyos, hogy a Tupoljev 57 utasából 49 - 45 gyermek és 4 felnőtt kísérő - a Baskír Köztársaságból való, és egy négytagú család Fehéroroszországból. A fennmaradó négy utas esetében hol moszkvaiakat emlegetnek, hol pedig észak-oszétokat.

A Bresztből származó fehérorosz Siszlovszkij családról kiderült, hogy a szülők két lányukkal - a 15 éves Olgával és a 17 éves Julijával - spanyolországi nyaralásra utaztak volna. A tragikus véget ért nyaralást baljós jelek egész sorozata előzte meg: előbb csak nagy küzdelem árán jutottak spanyolországi vízumhoz, amikor pedig elindultak Moszkvába (repülőjük az orosz fővárosból indult volna), vonatuk indulás után kevesebb mint egy órával egy átjáróban összeütközött egy terepjáróval. A hat halálos áldozatot követelő baleset sem vette el a család kedvét az utazástól, autóba ültek és így jutottak el Moszkvába, ám járatukat nem érték el. A következő járatra felfértek volna, de maguk elé engedtek egy másik családot,
és így végül csak a BAL különjáratára fértek fel.

Alekszandr Nyeragyko, az orosz polgári repülésügyi szolgálat vezetője, közlekedési miniszterhelyettes az ütközésről újabb részleteket ismertetve elmondta, hogy előbb a Boeing 757-es lépett be a zürichi légiirányítás által ellenőrzött légtérbe, majd tíz perccel később a Tu-154-es. A jelek szerint azonban az egyedül dolgozó és két radart szemmel tartó légiirányító nem figyelt fel arra, hogy a két azonos magasságban tartózkodó repülő keresztezi egymás útját.

Orosz állítás szerint a svájci légiirányító az ütközést előtt 44 másodperccel utasította ereszkedésre az orosz repülőt, amelynek legénysége tíz másodperccel később nyugtázta az utasítás végrehajtásának megkezdését. Ezek után a légiirányító megismételte a parancsot, de tévesen adta meg a Boeing közeledési irányát, baloldal helyett jobbat mondott. Ráadásul időközben a Boeing pilótái tudatták a légiirányítással, hogy a légi ütközés megakadályozását szolgáló fedélzeti rendszer utasításának megfelelően 200 méterrel alacsonyabbra ereszkednek.

Szergej Frank orosz közlekedési miniszter újságíróknak arról számolt be: egyelőre nem nyert megerősítést az az információ, miszerint az orosz pilóták figyelmeztették elsőként a svájci légiirányítást az ütközés veszélyére.

Négy nappal a 71 halálos áldozatot követelő überlingeni légi szerencsétlenség után még mindig sokkos állapotban van a szolgálatban volt svájci repülésirányító - közölte pénteken a svájci repülésirányító hivatal, a Skyguide. A férfit, akinek kilétét nem fedték fel, kikérdezte a légi katasztrófák kivizsgálásával foglalkozó német hivatal (BFU). Philipp Seiler, a Skyguide szóvivője azonban pénteki sajtóértekezletén nem kommentálta a BFU előző napi megállapítását, miszerint az irányítók mindössze 44 másodperccel az ütközés előtt utasították első ízben süllyedésre az orosz repülőgépet.

A Skyguide ellen gondatlanságból okozott emberölés címén indított vizsgálatot egy svájci ügyész. A légi katasztrófák kivizsgálásával foglalkozó svájci hivatal (BEAA) vezetője, Jean Overney az ügy kapcsán hangsúlyozta, hogy a Skyguide radarrendszerének képei tiszták voltak a baleset pillanatában, azaz semmi nem utal arra, hogy a műszerek hibásan működtek volna. A Skyguide szóvivője pedig kijelentette: a vállalat egészére jellemző munkaerőhiány sem befolyásolhatta a helyzetet a baleset éjszakáján, mivel magát a közvetlen repülésirányítást tíz éve változatlan létszámmal látják el.

A BFU csodálkozását fejezte ki Karl Rupper orosz közlekedési miniszterhelyettes kijelentése kapcsán, miszerint a Németország felett szerencsétlenül járt orosz repülőgép pilótái nem hibáztak semmiben, minden cselekedetük helyes volt. "Nem tudjuk, honnan veszi Moszkva ezeket az információkat - mondta George Blau szóvivő -, hiszen leghamarabb a jövő hét közepére várható, hogy megkapjuk az első eredményeket a két gép fekete dobozainak elemzése alapján. Egyelőre semmilyen eredményről nem lehet beszélni. Előbb össze kell raknunk a szétszakadt szalagokat, majd dekódolnunk őket" - mondta Blau. Német közlések szerint az orosz Tu-154-es egyik fekete dobozát pénteken adták át a szakértőknek.

Ahhoz, hogy ne következzen be a hétfő éjszakai súlyos légi katasztrófa a Boden-tónál, az orosz Tu-154-esnek legalább másfél perccel az ütközés előtt meg kellett volna kezdenie a süllyedést, de a svájci légiirányítók csak 44 másodperccel korábban adtak erre utasítást - közölte Peter Schlegel, a légi katasztrófák kivizsgálásával foglalkozó német hivatal képviselője.

A baskíriai légitársaság utasszállítója és egy amerikai teherszállító Boeing összeütközésének vizsgálata során valószínűvé vált, hogy a zürichi repülőtér légiirányítói figyelmetlenek voltak, nem vették észre, hogy a két gép ugyanabban a légi folyosóban halad.

Miután a Tu-154-es pilótája szólt erről, az ügyeletes irányító utasítást adott a süllyedésre, de a legfrissebb vizsgálatok szerint csak 44 másodperccel az összeütközés előtt.
A manővert a baskíriai gép 14 másodperccel ezután, a második felszólításra kezdte meg - közölte Schlegel.

Német repülésbiztonsági szakemberek számára is rejtély volt szerdán, miért nem figyelmeztette a svájci légi irányítás idejében a felügyelete alá tartozó két repülőgépet az ütközés veszélyére.

Mint Axel Raab, a német repülésbiztonsági hivatal (DFS) szóvivője elmondta, a müncheni irányító központ számára is világos volt hétfőn este, hogy a Tu-154 és a Boeing-757 esetleg keresztezheti egymás útvonalát. Amikor a müncheniek átadták a két gép felügyeletét a zürich-kloteni toronynak, a helyzet még csöppet sem volt drámai. Még az is elképzelhető volt, hogy a repülőgépek nem is találkoznak - mondta Raab.

Az átadás után a svájci kollégákra hárult a feladat, hogy figyeljék a két gép útját, és szükség esetén idejében beavatkozzanak, amennyiben fennáll az ütközés veszélye. Rejtély, hogy erre miért került sor meglehetősen nagy késéssel - fogalmazott a német szakember. Egyúttal visszautasította azokat a vádakat, miszerint a tragédiában közrejátszott az európai légtér növekvő zsúfoltsága. "A tragédia időpontjában roppant csekély volt a gépsűrűség a szóban forgó térségben" - mutatott rá.

Ellentmondások merültek fel Svájcban a hétfő éjjeli ügyeletet ellátó két irányító magatartásával kapcsolatban. Anton Maag, a zürichi irányító szolgálat (Skyguide) főnöke szerdán délelőtt még azt állította, hogy a belső szabályzat nem teszi lehetővé a két ügyeletes egyikének eltávozását, amennyiben az automatikus ütközésriasztó rendszer kikapcsolt állapotban van. (A gépet hétfőn este, karbantartás céljából, lekapcsolták.) Vagyis az eltávozás szabálysértő volt.

Délután viszont a Skyguide szóvivője a német ZDF televízióban úgy vélekedett, hogy az egyik ügyeletes eltávozása nem bírt jelentőséggel a tragédia szempontjából. "Ebben a konkrét esetben (az eltávozásnak) nem volt jelentősége. Normális dolog nálunk, hogy igen csekély légi forgalom esetén elegendő egy irányítónak a helyén lenni, aki ráadásul két segítővel is rendelkezik" - jelentette ki Alain Rossier.

A Skyguide szóvivője a kikapcsolt riasztó rendszer jelentőségét is lebecsülte. Mint elmondta, a légi ütközéseket előrejelző rendszert "nem szabad túlértékelni. Ez csak egyike a sok rendszernek, és kialakítása olyan, hogy nem minden helyzetben ad le riasztást" - állította Rossier.

A ZDF zürichi tudósítója a délutáni tv-híradóban elmondta: a helyi hatóságok ígérete szerint még szerdán sor kerül a hétfőn szolgálatot teljesítő repülésirányító kihallgatására. Az illető a tragédia hírére sokkos állapotba került, és pszichológiai kezelésre kellett küldeni.

Gaberell megerősítette az orosz RIA-Novosztyi hírügynökségnek azt az információját, amely szerint a Tupoljev fekete dobozának vizsgálata azt bizonyítja, hogy a svájci légiirányítás mindössze 50 másodperccel a baleset előtt szólította fel az orosz gép vezetőjét a leereszkedésre. A szóvivő nem tudta megerősíteni, hogy a Tupoljev 25 másodpercen belül hajtotta végre az utasítást, csupán annak kijelentésére szorítkozott, hogy "a pilóta késedelmesen, csak a második figyelmeztetésre reagált". Az érintett svájci repülésirányítót, aki még sokkhatás alatt áll, még ma kihallgatják.

A svájci légiirányításnál a hétfői repülőgép-szerencsétlenség időpontjában ki volt kapcsolva az az automatikus riasztórendszer, amely arra figyelmezteti a repülésirányítókat, ha két repülőgépet az összeütközés veszélye fenyeget - közölte szerdán a Reutersszal Roger Gaberelle, a Skyguide svájci repülésirányító szervezet szóvivője.

Kedden még azt állították a svájci légiirányítás részéről, hogy idejében riasztották a baskír légitársaság gépének pilótáit: egy másik gép közeledése - tehát ütközés veszélye - miatt süllyedni kell, de a pilóták csak a harmadik felszólításra kezdték meg a manővert, akkor viszont már késő volt.

Az NTV és az RTR orosz televízió értesülése szerint a Baskír Légitársaság (BAL) szerencsétlenül járt repülőgépe egyik fekete dobozának elemzése után kiderült, hogy a svájci légiirányítás az ütközés előtt mindössze 50 másodperccel figyelmeztette az orosz pilótákat a veszélyre, és a pilóták 25 másodperccel később, a második figyelmeztetés után meg is kezdték az ereszkedést. Az oroszországi elektronikus és írott sajtó legfrissebb, szerda reggeli híradásai egyértelműen a svájci és a német légiirányítókat hibáztatják a Németország déli légterében hétfő éjjel történt légi szerencsétlenségért.

Az RTR idézte Toni Maag, a svájci légiirányítást lebonyolító Skyguide cég vezetőjének keddi sajtótájékoztatóján elhangzottakat, amelyek szerint a pilótáknak valóban kritikusan kevés idejük maradt a reagálásra. Ugyanakkor a légiirányítók felelősségét firtató kérdésre kitérően válaszolt, mondván, hogy nem felelőtlenségről van szó, hanem túl kevés idő maradt a cselekvésre. Az Eho Moszkvi internetes honlapján olvasható hírek szerint az illetékes svájci légiirányító központban mindössze egy diszpécser dolgozott a baleset időpontjában, a többiek pihentek. Tény, hogy ekkor csekély volt a forgalom, mindössze öt repülőgép - köztük a szerencsétlenül járt orosz Tu-154-es és a Boeing 757-es - tartózkodott az európai légtér ezen körzetében.

A szóban forgó diszpécsert még nem tudták kikérdezni, mert sokkot kapott a történtek miatt. Német pilóták szerint azonban egy ilyen ütközés bekövetkeztének lehetősége esetén a légiirányítóknak legalább 5-10 perccel korábban figyelmeztetniük kell az érintett repülők legénységét. A km.ru hírek közlésére szakosodott orosz internetes oldal emlékeztet arra is, hogy ez az első katasztrófa az új európai légi szabályok bevezetése óta. Néhány hónapja ugyanis, az európai légtér zsúfoltságára hivatkozva, a korábbi 600 méterről 300-ra csökkentették azt a minimális távolságot, amelynek meg kell lennie két, levegőben tartózkodó repülőgép között.

A Tu-154-es utaslistájának pontosításából szerda reggelre az is kiderült, hogy a Baskír Köztársaságból 45 gyermek és négy felnőtt utazott a gépen, a fennmaradó nyolc utas moszkvai volt. A baskír gyerekek közül soknak magas rangú baskír vezetők a szülei.

ARD televízióban Sepp Moser svájci repülési szakértő. - Vagyis jelenleg minden jel arra utal, hogy a végzetes lánc első szemét emberi mulasztás képezi. Bizonyára nem ez az egyetlen alkotórésze a katasztrófának, de jelenlegi ismereteink szerint meghatározó jelentőséggel bír." Moser szerint a tragédia elkerülhető lett volna, ha az irányító központ időben, még jóval a találkozás előtt utasítást ad a baskír repülőgépnek a magasság csökkentésére. "Erre a toronynak mintegy öt perc állt a rendelkezésére, ám ezt az időt nem használta ki. Feltételezésem szerint a döntő hibát a toronyban követték el" - jelentette ki a svájci szakember.

Nem vet jó fényt a kloteni irányítókra az a szerdán napvilágra került tény sem, miszerint hétfőn éjjel - karbantartás miatt - nem működött a kloteni toronyban egy fontos műszer, amely a potenciális légi ütközésekre hívja fel a figyelmet. Erről a tényről értesítették az ügyeletes irányítókat - mondta a Skyguide szóvivője. Ráadásul a cég egy belső utasítása szerint e műszer kiesése esetén két légiirányítónak kell szolgálatot teljesítenie az irányítópultnál, az ominózus időben azonban az egyik ügyeletes, kollégája egyetértésével, szünetet tartott és eltávozott helyéről, a kritikussá vált helyzetben pedig már nem volt mód a terembe való visszahívására.

Szerdán rábukkantak a szakemberek a két repülőgép fekete dobozára, amelyek a repülés technikai adatait rögzítik, valamint a pilótafülében lezajlott beszélgetéseket fölvevő magnetofonokra is. Ezeket délután Braunschweigbe, a szövetségi repülésbiztonsági intézetbe szállították. Kiértékelésük azonban akár három hetet is igénybe vehet.

A hétfői légi-szerencsétlenség helyszínén 67 holttestet találtak meg a mentőalakulatok. Az orosz utasszállító és a német teherszállító repülő ütközésekor 71 veszítették életüket, többségük gyermek volt. A mentők remélik, hogy a mai nap folyamán megtalálják a többi áldozat földi maradványait is. A német hatóságok mára várják a hozzátartozókat, akik az azonosításban segítenek majd.

[1/5]next
  1. 1. oldal
  2. 2. oldal
  3. 3. oldal
  4. A gyerekek lekésték a szombati gépet
  5. TU-154 -s jó műszaki állapodban volt

print cikk nyomtatása
comment Szólj hozzá!
Belépés és regisztráció
Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.