Újra- és továbbgondolás

Woyzeck-bemutató a Katonában Tom Waits zenéjével

Büchner Woyzeck című művét tűzik műsorra a Katona József Színházban Tom Waits zenéjével, Ascher Tamás rendezésében, Horváth Csaba koreográfiájával.

2011.11.03 21:46MTI

Horváth Csaba, a darab koreográfusa elárulta, hogy Tom Waits zenéje nagyon izgalmas számára: zenés előadásról van szó, de mégsem musicalről. "Annál sokkal karcosabb, keményebb zene, amellyel öröm volt dolgozni" - fűzte hozzá. Mint mondta, céljuk az volt, hogy a színészek fizikai jelenléte megerősítse az adott helyzetet, a karakterükhöz illő állapotot.

Felidézte, hogy a munkára Ascher Tamás kérte fel , akinek erőteljes elképzelései, víziói voltak, így az ő feladata inkább a kivitelezés, egyfajta alkalmazott koreográfia készítése volt. Mint mondta, a társulattal dolgozott már korábban is, tudta, hogy jó mozgású, jó fizikumú, a mozgás területén is kreatív társaság, többen közülük nevezhetők mozgásszínésznek is.

Horváth Csaba megjegyezte: megszokta a színészekkel való munkát, hiszen általában színészekkel és táncosokkal dolgozik egyszerre. Kitért arra, hogy mivel ebben az esetben alkalmazott koreográfiáról volt szó, figyelembe kellett venni, hogy mi áll jól a színésznek, miben érzi jól magát, és elsősorban azt, hogy milyen mozgásrendszerben képzeli el a rendező a színészt. "Tehát ez nem tánc, hanem inkább mozgásnak, fizikai színháznak nevezném" - tette hozzá.

Georg Büchnernek (1813-1837), a német irodalom egyik legnagyobb hatású szerzőjének története valós eseményen alapul: 1821-ben Lipcsében Johann Christian Woyzeck borbély több késszúrással megölte barátnőjét. A korabeli közvéleményt évekig lázban tartotta a kérdés, beszámítható-e vajon Woyzeck.

A darab ajánlója felidézi, hogy Büchner mindössze három drámát írt rövid életében, halálakor a Woyzecken dolgozott, de már nem volt ideje véglegesíteni a dráma szerkezetét, emiatt a jelenetek sorrendje minden színrevitel esetében más. A különös, látomásos szöveg, a sajátos, félelmetes, és teljesen egyedi nyelvi világ, a szinte filmszerű jelenetezési technika, továbbá a szereplők átütő, lemeztelenített ábrázolása a modern dráma élvonalába emeli a Woyzecket.

Robert Wilson és Tom Waits közös Woyzeck-adaptációjának ősbemutatója 2000-ben, a koppenhágai Betty Nansen Színházban volt. A dalszerző-énekes, akinek legújabb albuma Bad As Me címmel épp a napokban jelent meg, így nyilatkozott a darabról: "a Woyzeckben minden együtt van, ami érdekes: őrület, gyerek, szenvedély, gyilkosság. Vad, szexi, izgalmas, megragadja a fantáziát, arra kényszerít, hogy töprengj azokon az embereken, akik benne szerepelnek, és ezáltal reflektálj a saját életedre. Úgyhogy szerintem minden benne van, amit egy történettől várni lehet, és érdekes lesz még ötszáz év múlva is".

A Katona József Színház előadása a Woyzeck újra- és továbbgondolása. Ascher Tamás rendezésében a színpadon Keresztes Tamás és Jordán Adél mellett Bezerédi Zoltán, Fekete Ernő, Nagy Ervin, Kovács Lehel, Elek Ferenc és Kiss Eszter látható. Az előadás dramaturgja Radnai Annamária, a díszletet Khell Zsolt, a jelmezeket Szakács Györgyi tervezte, a zenei vezető Philipp György.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.