Négy elektromomotor hajtja a kerekeit
Elektromos sportkocsival jelentkezett az Audi
A frankfurti Audi-stand egyik különlegessége idén az e-tron quattro koncepcióautó, melynek kerekeit összesen négy elektromomotor hajtja.
2009.09.24 11:45autoblog.huA kétüléses sportkocsi 313 lóerős teljesítményével és 4500 (!) newtonméter forgatónyomatékával 4,8 másodperc alatt gyorsít fel 100 km/órás tempóra, a 60-120 km/óra közötti sprintet pedig 4,1 másodperc alatt teljesíti. A lítium-ion akkumulátor ráadásul 248 kilométeres hatótávot biztosít, így valóban különleges járművel állunk szemben.
Az e-tron számos, forradalminak nevezethető megoldást alkalmaz. Az utastér hatékony fűtéséről hőszivattyú-rendszer gondoskodik (mechanikai munkából állít elő hőenergiát), a hajtás, a nagyteljesítményű elektronika és az akkumulátor szabályzását pedig innovatív termo-menedzsment rendszer végzi. Lenyűgöző a teljesen automatikus világítási rendszer is. Az új technika a különböző időjárási körülmények között is különbséget tud tenni, s a jármű világítását adott esetben az esős vagy ködös látási viszonyokhoz igazítja.
A rendszer szíveként egy kamera szolgál, amely a gyors számítógéppel összeköttetésben érzékeli a szembejövő forgalmat, felismeri az egyes forgalmi sávokat, valamint - például ködben - a látótávolságot is mérni tudja. Szembejövő forgalom esetén például a rendszer az érintett tartományon tompítja a távolsági fényt, a kanyarvilágítás pedig a navigációs rendszer adatait folyamatosan kiértékelve már a bekormányzást megelőzően a kanyarív felé fordul.
Az Audi e-tron hagyományos ködfényszórókkal sem rendelkezik, hanem tompított világítását változtatja intelligens módon: a fényszóró ekkor szélesebb kévét vetít. A LED-es egységek a jármű sebességétől és a pillanatnyi menethelyzettől függően változtatják a világítási képet, s ezzel az autó elejének karakterét is.

Az Audi e-tron szélessége 1,9 méter, miközben hosszúsága csupán 4,26, magassága pedig 1,23 méter. A 2,6 méteres tengelytáv ember és technika számára egyaránt bőséges helyet biztosít. A középmotoros sportautókhoz illően az Audi e-tron utascellája az első tengely felé toltan helyezkedik el, így a hátsó tengely előtt elegendő hely marad a mintegy 470 kilogrammos akkumulátoregység, a feszültség-átalakító, valamint a nagyteljesítményű elektronika számára is.
A saját hűtőrendszerrel felszerelt két elektromotor a hátsó tengely vonala mögött helyezkedik el, míg az első motorok közvetlenül a tengelyen, hűtésük pedig az autó orrában kapott helyet. E speciális elrendezés az első és a hátsó tengely között 42:58 arányú tömegeloszlást tesz lehetővé. A külső karosszériaelemek - mint az ajtók, a fedelek, a sárvédők és a tető - szénszál-erősítésű műanyagból készültek. A kocsi saját tömege így végül mindössze 1,6 tonna lett.

Az utastérben szintén jó néhány szokatlan megoldással találkozunk, hagyományos műszeregység helyett például az MMI-funkcióit megjelenítő nagyméretű, kihajtható központi képernyőt látunk, amely a két szélső körműszer között kapott helyet. Az MMI rendszere a kormánykerék érintésre érzékeny felülete segítségével („MMI touch") legördülő menü alapján vezérelhető, ami a korszerű smartphone készülékek kezelését idézi.
A légkondicionáló berendezés kezelőfelületét a kormány jobb oldalán alakították ki. A rendszer érintésérzékelő tolószabályzóval irányítható. A négy elektromos aszinkronmotor 230 kilowatt (313 LE) összteljesítménye révén az Audi e-tron kétségkívül vérbeli sportkocsi. A tanulmánymodell álló helyzetből mindössze 4,8 másodperc alatt gyorsít fel százra, a 60 és 120 km/óra közötti sprintet 4,1 másodperc alatt tudja le. A pillanatnyi menethelyzettől és az útfelület adottságaitól függően a motorok forgatónyomatéka szelektív szabályzás szerint jut a négy kerékre. Alaphelyzetben a nyomaték 70 százalékban a hátsó, 30 százalékban az első kerekekre irányul.
Amennyiben a szenzorok bármelyik kerék megcsúszását (kipörgés) érzékelik, az alapelosztás aránya a kerekenként külön-külön működő, ám központilag szabályozott négy elektromotor alkotta hajtásrendszernek köszönhetően rugalmasan változtatható. Ezzel az Audi elektromos sportautója teljes egészében átvette a quattro összkerékhajtás előnyeit.

Sőt, a hagyományos quattro állandó összkerékhajtáshoz rendelhető sport-differenciálműhöz hasonlóan itt is lehetővé vált a „torque vectoring", vagyis a kerekeket gyorsító forgatónyomaték egyenkénti szabályzása. Az alul- és túlkormányozottsági hajlam nemcsak a kerekek célzott befékezésével, hanem a mindössze ezredmásodpercek alatt zajló „teljesítménylöketekkel" is kiegyenlíthető.
A tanulmánymodell így semleges tulajdonságokat mutat, a kanyarokban valóban mintha „sínen futna". A végsebességet 200 km/órára korlátozza az elektronika, mivel a motorok energiaigénye a tempó növekedésével fokozott mértékben emelkedik. A hatótávolság 248 kilométer. A töltéstároló blokk összességében mintegy 53 kilowattóra energia felvételére alkalmas, ennek rendszeresen felhasznált hányadát azonban a rendszer élettartamának megőrzése érdekében 42,4 kilowattóra értéken korlátozták.
Az Audi az akkumulátorok hőháztartásának szabályozása tekintetében a folyadékhűtés technológiája mellett döntött.

Az energiatároló a háztartási elektromos hálózatról (230 Volt/16 Amper) tölthető fel, amelynek aljzata az autó hátulján kialakított fedél alatt kapott helyet. A teljesen lemerült akkumulátor töltési időszükséglete 6-8 óra, ami megnövelt feszültség és áramerősség (400 Volt, 63 Amper) mellett akár 2,5 órára is mérsékelhető.
Amíg a jármű töltőállomáshoz csatlakoztatva áll, a termo-menedzsment és az ahhoz kapcsolódó rendszerek révén az autó megfelelő előkondicionálása is megtörténik: alacsony külső hőmérsékletek esetén előmelegíti, míg hőségben lehűti a hajtásrendszert. E folyamat igény esetén az utastérre is kiterjeszthető, így az utasok induláskor már kényelmi igényeiknek tökéletesen megfelelő járműbe szállhatnak be.

Az akkumulátor azonban nem csupán álló helyzetben, hanem menet közben is tölthető. A generátor a jármű mozgási energiájának egy részét alakítja felhasználható elektromos energiává, ami azután ismét a fedélzeti elektromos hálózatba táplálható. Az Audi e-tron elektromos fékrendszerrel is rendelkezik (brake by wire), így az elektromotorok szinte teljes egészében elektromos árammá alakítva visszanyerhetik a lassulás során felszabaduló mozgási energiát.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 10:09 Repülő zuhant lakóházakra Kaliforniában - a pilóta életét vesztette
- 8:15 Fizikusok fejtették meg a rózsaszirom ikonikus formájának titkát
- 6:45 Itt a csontgyűjtő hernyó - falánk kis lény a rémálmokból
- 22:05 El Cono - rejtélyes piramis az Amazonas mélyén
- 20:04 Kós Hubert simán nyert 200 méter háton Floridában
- 18:02 Trump pápaként? - AI-generált képpel és kijelentéseivel kavart vihart az amerikai elnök
- 16:01 Pápaválasztás - Már elkészült az új pápa ruhája, három különböző méretben
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06