Komoly evolúciós szerepet töltött be

Megtalálták a "zsarnokgyík" korai ősét

Megtalálták a "zsarnokgyík", azaz a Tyrannosaurus rex korai ősét, amely a mai Argentína észak-keleti részén élt 230 millió évvel ezelőtt.

2011.01.14 12:34MTI

Az Eodromaeus, azaz a "hajnali futó" rettegett leszármazottjához képest aprócska volt - testhossza mindössze 1,2 méteres, súlya pedig nem haladta meg a 4,5-6,8 kilogrammot. (A T. rex hossza elérte 12 métert, súlya pedig a 7 tonnát).

Mindazonáltal szerény méretei ellenére az Eodromaeus ugyanúgy két lábon közlekedett, ahogy a zsarnokgyík, és farka, mint a T. rex esetében, kiegyensúlyozó szerepet tölthetett be, koponyacsontjaiban pedig a tirannoszauruszéhoz hasonlatosan megtalálhatók a légkamrák, arról nem is beszélve, hogy a "hajnali futó" ragadozó volt.

Az Eodromaeus sok hasonlóságot mutat az Új-Mexikóban talált korai húsevő dinoszaurusszal, a Tawával. Ez arra enged következtetni, hogy a triász korban a korai dinoszauruszok "ingáztak" az amerikai kontinens északi és déli része között.

"Kistestű dinoszaurusz volt, ám mindazonáltal komoly evolúciós szerepet töltött be" - jegyezte meg a kutatásokat irányító Paul C. Sereno, a Chicagói Egyetem paleontológusa. A leletről a Science legújabb számában jelent meg tanulmány.

Oliver W.M. Rauhut, a bajor állami paleontológiai és földtani gyűjtemény kurátora, aki nem volt részese a kutatásnak, rendkívül izgalmasnak tartja a felfedezést. "Nagyon keveset tudunk a dinoszauruszok törzsfejlődésének korai időszakáról" - magyarázta.

Az Eodromaeus felfedezése nyomán a szakemberek azt javasolják, hogy "sorolják át" egy korábban azonosított őshüllőt, az Eoraptort. Utóbbi hasonló testmérettel rendelkezett, mint a "hajnali futó", ám a fogazata alapján a paleontológusok úgy vélik, hogy sokkal inkább a nagytestű növényevők, a szauropodák elődje lehetett, mintsem az olyan ragadozó theropodáké, mint amilyen a T. rex.

"Indokoltnak tűnik az Eoraptor +átminősítése+, a fogazata valahogy nem illik a képbe" - fogalmazott Nick Longrich, a Yale Egyetem paleontológusa. Mint Sereno rámutatott, a "hajnali futót" mindössze néhány millió év választja el a dinoszauruszéra kezdeteitől.

A kutatások azonban nem biztatnak túl sok eredménnyel, mivel az alatt a kőzetréteg alatt, amelyben az Eodromaeust felfedezték, nem maradtak fenn csontok. "Vannak lábnyomok, de nincsenek fosszíliák" - tette hozzá Sereno.