Bővebben a lakható exobolygóról

Megtalálták az első potenciálisan lakható égitestet

Néhány nappal ezelőtt a híradások beszámoltak róla, hogy a csillagászok megtalálták az első potenciálisan lakható idegen bolygót, amely a "Lakhatósági (ún. Goldlilocks-) zónán" belül helyezkedik el, és amelyen akár a Földihez hasonló életformák is kialakulhatnak.

2010.10.04 14:33National Geographic

Csillagászok közeli bolygók tanulmányozása közben találtak rá arra az eddig ismeretlen bolygóra, amely az első, potenciális lakható égitest lehet az emberek számára.

Az új égitesten van légnyomás, hőmérséklet különbség, és az élethez nélkülözhetetlen folyékony halmazállapotú víz. Más exobolygókat (Naprendszeren kívüli bolygókat) is hasonlítottak már a Földhöz, de Paul Bulter asztronómus megerősítette, hogy „ez a bolygó ténylegesen a lakhatósági zónában található” – felszíne és környezete nem túl hideg és nem túl forró.

A Gliese 581 körüli 37 napos keringési ciklusával az új csillag a Gliese 581g nevet kapta. „A bolygó elég stabil ahhoz, hogy folyékony víz alakuljon ki a felszínén” – tette hozzá Butler, a washingtoni Carnegie Tudományos Intézet munkatársa.

Az új bolygó - Fotó: National Geographic

A Gliese 581g a lakhatósági zónában

A bolygó mintegy 20 fényévnyire van tőlünk, és egyike a hozzánk legközelebb eső csillagoknak. A tudósok már azonosítottak hat csillagot, amely szintén a vörös törpe, a Gliese 581 körül – a Naprendszeren kívül található legnagyobb ismert bolygórendszer középpontja körül – kering. A Gliese 581c bolygót 2007-ben nyilvánították potenciálisan lakható égitestnek, de később felfedezték, hogy túl közel kering a csillagához, ezért az élet kialakulásához túl forró lenne a felszíne.

A Gliese 581d pedig a lakhatósági zóna hideg felén kering. Bár lehetne rajta élet, a bolygónak vastag légkörre és erős üvegházhatásra lenne szüksége ahhoz, hogy felmelegedjen. Steve Vogt, a Kaliforniai Egyetem asztrofizikusa szerint „ezek a bolygók nagyon közel vannak a lakhatósági zónához, de még nem érik el azt”. A most felfedezett égitest azonban igen.

Örök napfelkelte

A Földnél háromszor nagyobb tömegű égitest kötött keringésű, ami azt jelenti, hogy mindig ugyanazt az oldalát fordítja a csillaga felé, a másik oldala pedig állandó sötétségbe borul. Ha lennének űrlények, biztosan a fény-árnyék határvonalon éreznék jól magukat, itt nincs se túl hideg, se túl meleg, vélik a tudósok.

A bolygó határvonalán szemlélődőnek úgy tűnik, mintha szüntelenül napfelkelte vagy napnyugta lenne, attól függően, hogy optimista vagy pesszimista-e a hozzáállásunk” – fejtette ki Vogt.

Milliárdnyi élhető bolygó

A Gliese 581g megtalálását 11 év kutatómunka előzte meg, amelyek legnagyobb részét a W.M. Keck Obszervatóriumban végezték, Hawaii szigetén. Az innen származó adatok lehetővé tették, hogy a tudósok felfedezzék, hogy egy másik, keringő bolygó gravitációja mennyire meg tudja ingatni egy csillag keringését. Ezt a technikát nevezik sugársebességnek.

Nem volt nehéz felfedezni ezt a bolygót, mert az ismert naprendszerek 10–20 százaléka számít potenciálisan élhető helynek” – mondta el Vogt.

Ez azt jelenti, hogy még tízmilliárd potenciális lakóhelyünk lehet a galaxisban