Kálciumot a dinótól

"Étrendkiegészítő" dinoszauruszok

"Étrend-kiegészítőként" szolgáltak a dinoszaurusz-csontok a legkorábbi emlősök számára - vélik amerikai tudósok, akik vizsgálataikról a Paleontology című szaklap online kiadásában számolnak be.

2010.06.20 14:10MTI

Nicholas Longrich, a Yale Egyetem, valamint Michael J. Ryan,a Clevelandi Természettudományi Múzeum paleontológusa az Albertai Egyetem, valamint a Royal Tyrrel Őslénytani Múzeum birtokában lévő csontokat vizsgálták.

Az összes csontmaradvány a késő kréta korból, a 75 millió évvel ezelőtti időszakból való - olvasható a ScienceDaily tudományos hírportálon.

A kutatók számos csonton fedeztek fel harapásnyomokat, beleértve dinoszaurusz-maradványokat. Így harapásnyomokat észleltek a másfél méteres testhosszat elérő Champsosaurus vízi hüllő combcsontján, amely a folyókban és mocsarakban vadászott halra.

Valamilyen állat belemélyesztette fogát a kacsacsőrű dinoszaurusz, a hadrosauridae család bordájába, ahogy beleharapott a madármedencéjű dinoszauruszok (ornithischia) combcsontjába, valamint egy kisebb erszényes alsó állkapcsába is.

Több olyan csontot is felfedeztek a kutatók, amelyeket hosszában borítanak harapások, olyan nyomokat hagyva, mint amikor csöves főtt kukoricát csemegézünk. A paleontológusok úgy vélik, hogy a harapásokat emlősök ejthették, mivel a nyomok szemben álló fogpároktól származnak. Ilyen fogazattal abban az időben csak az emlősök rendelkeztek.

A szerzők meggyőződése szerint a harapásokat a Multituberculata család tagjai, őskori rágcsálófélék ejthették, amelyek páros felső és alsó metszőfogakkal rendelkeztek.

A mókus nagyságú állatok nagy valószínűséggel a csontokat a bennük lévő ásványi anyagok miatt harapdálták, mintsem a hús miatt. "A csontok egyfajta étrend-kiegészítőként szolgáltak a korai emlősök számára" - vélekedett Nicholas Longrich.