Keményfejű őshüllő

"Ütésálló" koponyával rendelkezett a texasi dinoszaurusz

Ütésálló koponyával rendelkeztek annak a "furafejű" dinoszaurusznemzetségnek a tagjai, amelynek maradványait Texasban, a Big Bend Nemzeti Park területén fedezték fel.

2010.04.20 20:39MTI

A felfedezésről a Cretaceous Research című szakfolyóiratban számoltak be a kutatók. Darren Tanke, a kanadai Royal Tyrrel Museum paleontológusa fedezte fel 2008 januárjában a dinoszaurusz-koponyatetőt.

A keményfejű dinoszauruszt a Texacephale langstoni nevet kapta, azaz texasi fejnek keresztelték el, a langstoni elnevezéssel pedig Wann Langston paleontológust kívánták megörökíteni - olvasható a Discovery News (http://news.discovery.com) és a LiveScience (http://livescience.com) hírportálon.

A tudósok szerint a Texacephale langstoni a Pachycephalosaurusok, azaz "vastagfejű gyíkok" új nemzetségét képviseli.

A kutyanagyságú növényevő dinoszaurusz 70-80 millió évvel ezelőtt élt, s két lábon közlekedett. Koponyája tetején egy softball-labdányi csontdudor ékeskedett, kobakja két oldalán csontkaréj volt. Ezek a kinövések a szakemberek feltételezése szerint igen hasznosak voltak, amikor fejjel ütköztek egymásnak a Texacephale langstoni egyedei, mint teszik ezt a modernkori bölények.

A csontdudorok valószínűleg tompították az ütés erejét. Nicholas Longrich, a Yale Egyetem paleontológusa, a tanulmány vezető szerzője szerint a keményfejű dinoszauruszok vagy a nőstényekért csatáztak, vagy a területükért. Ütésálló koponya ide, ütésálló koponya oda, a Big Bend Nemzeti Parkban felfedezett egyed valamiképp mégiscsak fejsérülést szenvedhetett, legalábbis erre utal a koponyatetőn éktelenkedő bemélyedés.

Nicholas Longrich szerint a texasi dinoszaurusz a part menti síkságon élhetett. Kortársa volt a Deinosuchus óriáskrokodil: a 9-12 méteres őshüllők valószínűleg vadászhattak a keményfejű növényevőre.

A térségben előfordulhattak még tirannoszauruszok, valamint a kisebb testű dromeoszauruszok (futó gyíkok).