Három kilométeres mélységben találtak rájuk

120 ezer év után élesztettek fel baktériumokat

120 ezer évig szunnyadtak Grönland jégpáncélja alatt azok az aprócska mikroorganizmusok, melyeket most amerikai kutatók sikeresen élesztettek fel.

2009.06.16 11:47MTI

Az új baktériumfajt - mely a Herminiimonas glaciei elnevezést kapta - három kilométeres mélységben találták egy grönlandi gleccser alatt, ahol a hőmérséklet jóval a fagypont alatt van, nagy a nyomás, viszont kevés a tápanyag és az oxigén. "Nem tudjuk, milyen állapotban élték túl, talán szunnyadó állapotban voltak, talán csak lelassult az anyagcseréjük" - mondta a LiveScience (www.livescience.com) című tudományos portálnak Jean Brenchley, a Pennsylvaniai Állami Egyetem munkatársa, a tanulmány résztvevője.

A szunnyadó állapot azt jelenti, hogy a baktérium spóraszerű létben is lehetett, miközben anyagcseréjét és szaporodását lényegében felfüggesztette. A kutatócsoport hét hónapig 2 Celsius fokon inkubálta a begyűjtött mintákat, majd további négy hónapig 5 Celsius fokon tartotta a parányokat. A folyamat végére az eredetileg lilás-barna baktériumtelepek életre keltek és jól vannak. A tudósok úgy vélik, ez a nagy életerő részben a baktériumok kis méretének köszönhető: 10-50-szer kisebbek, mint például az E. coli baktérium.

Ezáltal javul a felület-térfogat arányuk, így hatékonyabb lehet a tápanyagok felvétele. Az aprócska élőlények rejtőzése is könnyebb, megbújnak a jégkristályok között, illetve a felületükön lévő vékony folyadékfilmben. A H. glaciei előtt a kutatócsoport már másik, hasonló korú baktériumot (Chryseobacterium greenlandensis) is életre keltett.

Az extrém körülmények, melyeket ezek a parányok sikeresen átvészeltek, modellként szolgálhatnak a tudósoknak a más bolygókon való élet elképzeléséhez. Az új baktérium leírását az International Journal of Systematic and Evolutionary Microbiology című szaklap legutóbbi számában közlik a kutatók.