Űrkutatás

Ez az első ilyen jellegű égitest, amelyet valaha is felfedeztek

A tudósok elmagyarázzák az újonnan felfedezett űrjelek jelentőségét.

2022.01.14 16:47ma.hu

Csillagászok olyan jeleket azonosítottak, amelyeket szerintük a Naprendszeren kívül felfedezett első hold sugározhat. A megállapítások előzetesek, mivel az égitest túl messze van ahhoz, hogy közvetlenül megfigyelhessék.

A felfedezés részleteit a Nature Astronomy című tudományos folyóiratban tették közzé. A hold, amely a jelek szerint egy, a Földtől mintegy 5500 fényévre lévő csillag körül kering, a Kepler-1708 b-i nevet kapta. Ha az időközben leállított Kepler-űrteleszkóp által nyert bizonyítékok igazak, ezek alapján lehet következtetni arra, hogy az újonnan felfedezett hold a Föld méretének 2,6-szorosa lehet, és gázból áll.

A tudósok eddig mintegy 5000 Naprendszeren kívüli, úgynevezett exobolygó létezését erősítették meg. Eddig azonban csak két exoholdat, köztük a Kepler-1708 b-i-t sikerült azonosítani. Az elsőt 2017-ben észlelték, létezését azonban még mindig nem sikerült minden kétséget kizáróan bizonyítani.

A Naprendszerünk és ezek a holdak közötti hatalmas távolság miatt a legtöbbször egyszerűen nem lehet közvetlenül látni őket. A csillagászoknak közvetett bizonyítékokra kell hagyatkozniuk az exobolygók által kibocsátott nagyon halvány, rendszeres fényességcsökkenések, az úgynevezett tranzitfénygörbék formájában.

A kutatók úgy vélik, hogy az exoholdak mind a keletkezési folyamatok, mind pedig a keringési mintázatuk tekintetében meglehetősen különböznek a Naprendszerben megfigyelhető holdaktól.