Tudomány

Felfedezték az első igazi ezerlábút

A rekordot jelentő új fajt egy földalatti környezeti hatásvizsgálat során találták.

2021.12.18 11:30ma.hu

A tudósok felfedezték az első "igazi" ezerlábút, amelynek több mint 1000 lába van 60 méter mélyen a föld alatt egy nyugat-ausztráliai bányászati területen, ezzel beállítva az ember által ismert legtöbb lábbal rendelkező élőlény rekordját.

A felfedezést a Scientific Reports című, szakértői értékeléssel ellátott folyóiratban bejelentő kutatócsoport elárulta, hogy a rekordot jelentő új fajt egy föld alatti környezeti hatásvizsgálat során találták.

Bár a "millipede" elnevezés latinul ezer lábat jelent, eddig még nem találtak olyan élőlényt, amelynek ezer lába lett volna, annak ellenére, hogy több mint 400 millió éve élnek a Földön. A rovarok abban különböznek, hogy minden testszegmensen két pár lábuk van, szemben a százlábúak egy párjával.

Az újonnan felfedezett ezerlábúnak, amelyet az alvilág görög istennője után Eumillipes Persephonénak neveztek el, 1306 lába van. Ezzel megdöntötte a korábbi rekordot, amelyet egy Közép-Kaliforniában talált faj, az Illacme Plenipes állított fel, amelynek akár 750 lába is lehet.

A mintegy 330 szegmensből álló, apró lábakkal és kúp alakú fejjel rendelkező ezerlábú a föld alatt és teljes sötétségben él, ilyen helyen is találtak rá a keleti Goldfields bányarégióban.

A felfedezést követően Dr. Bruno Buzatto, a Bennelongia Environmental Consultants biológusa elmondta, hogy a kutatók "hihetetlenül szerencsések" voltak, hogy rátaláltak erre az "egyedülálló" élőlényre, amely "teljesen különbözik" a korábbi fajoktól.

Dr. Juanita Rodriguez, az egyik kutató és rovarszakértő leírta, hogy valószínűleg a százlábú továbbfejlődött, és megnőtt a hossza, hogy nagyobb mozgást tegyen lehetővé a föld alatt. "Minél hosszabb, annál nagyobb az ereje az előrehaladáshoz" - mondta Rodriguez.

Míg a tudósok eddig több mint 2000 ezerlábú fajt fedeztek fel Ausztráliában, Rodriguez azt állította, hogy akár 4000 is lehet.