Tudomány

Először fedezhettek fel három csillag körül keringő bolygót - bámulatos videó

Maga az égitest nem látható.

2021.10.04 16:44MTI

Először fedezhettek fel három csillag körül keringő bolygót.

A Las Vegas-i Nevadai Egyetem (UNLV) tudósai a chilei Atacama sivatagban található ALMA obszervatórium segítségével vizsgálták a GW Orions csillagrendszert. Az ebben lévő három csillag körüli három porgyűrűt elemezték, amelyek kulcsfontosságúak a bolygóképződés szempontjából - írja a PhyOrg.com tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

Eközben bukkantak egy jelentős, de titokzatos résre a hármas csillaglemezen.

A szakértők a jelenség több különböző, lehetséges okát megvizsgálták, köztük annak lehetőségét is, hogy a rést a három csillag gravitációs ereje hozta létre. Elemzéseik szerint azonban jóval valószínűbb és izgalmasabb magyarázat, hogy a lemezen a rést egy - vagy több - nagy tömegű, Jupiterhez hasonlatos bolygó jelenléte okozza.

A gázóriások általában az első bolygók, amelyek egy csillagrendszeren belül kialakulnak. Ezeket követik a szilárd felszínű bolygótestek, az úgynevezett Föld-típusú bolygók.

Maga az égitest nem látható, de a felfedezések alapján arra lehet következtetni, hogy ez az első olyan bolygó, amely három csillag körül kering. A következő hónapokban további vizsgálatokat végeznek ez ALMA teleszkópja segítségével, hogy közvetlen bizonyítékokat szerezzenek a jelenség magyarázatára.

"Ez azt jelentheti, hogy a bolygóképződés sokkal aktívabban zajlik, mint ahogy véltük" - mondta Jeremy Smallwood, a tanulmány vezető szerzője, az UNLV munkatársa.