Tudomány
Részletes vizsgálatoknak vetik alá az új paksi fűtőelemek cirkóniumburkolatát
A kísérleti program fontos információkkal szolgál az új típusú fűtőelemek viselkedéséről normál üzemi és üzemzavari körülmények között, továbbá a kiégett kazetták átmeneti tárolásakor végbemenő folyamatokról.
2020.12.15 01:30MTIRészletes vizsgálatoknak vetik alá az új paksi fűtőelemek cirkóniumburkolatát az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat (ELKH) Energiatudományi Kutatóközpontjában.
Ezek a mérések egyrészt lehetővé teszik a fűtőelemgyár által szolgáltatott adatok független ellenőrzését, másrészt a létrejövő új kísérleti adatbázis lehetőséget ad azoknak a numerikus modelleknek a továbbfejlesztésére és validációjára, amelyeket az atomerőművi biztonsági elemzésekben használnak - közölte az ELKH hétfőn az MTI-vel.
Mint írták, a Paksi Atomerőműben az év végén megkezdődik az új, víz-urán-arányra optimalizált üzemanyag-kazetták tesztüzeme. Az új fűtőelemek burkolata a jelenlegihez képest vékonyabb, az eddig használt lyukas urán-dioxid-tablettákat pedig furat nélküli, tömör tabletták váltják fel. Az új tesztkazetták szállításával párhuzamosan az orosz fűtőelemgyárból érkezett egy szállítmány azokból a csövekből is, amelyekből az új fűtőelemek burkolata fog készülni. Az 1 százalék nióbiumot tartalmazó cirkóniumötvözetből készült csövekkel az Energiatudományi Kutatóközpontban (EK) végeznek különböző méréseket.
A közlemény kiemeli: a Fűtőelem és Reaktoranyagok Laboratóriumában tervezett kísérleti program fontos információkkal szolgál az új típusú fűtőelemek viselkedéséről normál üzemi és üzemzavari körülmények között, továbbá a kiégett kazetták átmeneti tárolásakor végbemenő folyamatokról.
Az EK szakemberei vizsgálni fogják a burkolat magas hőmérsékleten fellépő oxidációját, hidrogénfelvételét, valamint az inert (a környezetével kémiai reakcióba nem lépő) atmoszférában történő hőkezelés hatását is. A mechanikai tesztek alapján meghatározzák továbbá a burkolat szakítószilárdságát és szimulálják a burkolat és a tabletta közötti mechanikai kölcsönhatást.
Hosszú idejű méréseket fognak végezni a magas nyomás hatására fellépő deformáció követésére, és vizsgálni fogják a burkolat felhasadásának a körülményeit is. Elektromosan fűtött köteggel pedig olyan kísérletet hajtanak végre, amelynek a fő paraméterei reprezentatívnak tekinthetők az erőmű terveiben szereplő, feltételezett hűtőközeg-vesztéses üzemzavari eseményre.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:30 NGM: családok életét jelentős mértékben befolyásolják az üzemanyagárak
- 21:30 Az átjelentkezéssel szavazók voksai nem "utaznak"
- 18:58 Képek az M2-es autóúton Vácnál történt balesetről
- 18:52 PM: Magyarország készíti az unió jövő évi költségvetését
- 17:51 Zelenszkij szerint az új, 60 milliárdos amerikai támogatással esély nyílhat a győzelemre
- 16:50 Szijjártó Péter részvétét nyilvánította Ománnak az árvízkatasztrófa kapcsán és megköszönte két magyar kimentését
- 15:49 Újfasiszta terrorszervezetek online fórumának betiltását kezdeményezte a brit kormány
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06