Tudomány

Ötezer évvel korábban érkezett a modern ember Európa legnyugatibb részére

Az eddig feltételezettnél.

2020.10.02 08:30MTI

A Picareiro barlangban már 25 éve folytatnak feltárásokat antropológusok és régészek, akik megállapították, hogy az ember már mintegy 50 ezer éve birtokába vette azt. Az eddig feltételezettnél mintegy ötezer évvel korábban, 41-38 ezer évvel ezelőtt érkezett a modern ember Európa legnyugatibb részére egy nemzetközi kutatócsoport szerint.

A Louisville-i Egyetem professzora, Jonathan Haws által vezette kutatócsoport a Portugália középső részén, az Atlanti-óceánhoz közeli Lapa do Picareiro barlangban talált, modern emberek által használt eszközök vizsgálata alapján jutott erre a megállapításra az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) bemutatott tanulmányában.

Felfedezésük alátámasztja azt az elméletet, hogy a modern ember Eurázsiából gyorsan, néhány ezer év alatt szétszóródott Nyugat-Európa irányába első délkelet-európai megjelenése után - olvasható a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportálon.

A barlangban talált eszközök abból az időszakból származnak, amelyben korábban a tudósok a neandervölgyi ember jelenlétét feltételezték.

Az Észak-karolinai Egyetem, az Algarvei Egyetem és a Lisszaboni Autonóm Egyetem kutatói gazdag régészeti leleteket tártak fel, köztük kőeszközöket, vadászatból, állatok leöléséből és főzési tevékenységből származó több ezer állati csontot.

A Bolognai Egyetem és a lipcsei Max Planck Evolúciós Antropológiai Intézet kutatónak segítségével határozták meg a korai modern emberek érkezésének és a térség neandervölgyi emberek általi megszállásának korát. Utóbbi mintegy 45-42 ezer évvel ez előttre tehető, a modern ember 41-38 ezer éve érkezett oda.