Tartsa távol magától!

Csínján a mobillal! - Alvászavart okoz

Alvászavarokat okozhat a mobilhasználat - derítették ki svéd és amerikai kutatók egy mobiltársaságok által szponzorált tanulmányban.

2008.01.22 16:14MTI

A svéd Karolinska Intézet és az amerikai Wayne Állami Egyetem tudósai 71 ember viselkedését tanulmányozták a 18-45 éves korosztályból. Az alanyok közül 35 volt férfi és 36 nő. Néhányukat olyan sugárzásnak tettek ki, amely mobilozás közben éri az embert, mások hasonló körülmények között csupán "színlelt" sugárzást kaptak.

Azok, akiket valódi "mobiladag" ért, lassabban jutottak el az alvás első mély szakaszához, és kevesebb ideig maradtak mélyalvásban. "A tanulmány határozottan azt sugallja, hogy a mobilhasználat összefüggésbe hozható az agyban található stresszrendszer aktiválásáért és irányításáért felelős területekben bekövetkező sajátos elváltozásokkal" - fogalmazott az egyik szerző.

Egy másik feltevés szerint a sugárzás a test belső ritmusát szabályozó melatonin hormon termelését zavarja. A kísérletben szereplő emberek fele vallotta magát az elektromosságra különösen érzékenynek, "elektroszenzitívnek", ők arról számoltak be, hogy a mobilozástól megfájdul a fejük, illetve csökken az észlelőképességük.

Ugyanakkor azt nem voltak képesek felismerni, hogy a kísérlet során mikor voltak kitéve sugárzásnak. A tanulmány opponensei szerint a dolgozat megállapításai nincsenek összhangban a korábbi kutatásokkal. Tavaly Nagy-Britanniában hatéves tudományos kutatás eredményét hozták nyilvánosságra, amely arra a határozott következtetésre jutott, hogy a mobilhasználat rövidtávon nem jelent veszélyt az agyra.

A tudósok azonban nem tudták kizárni a hosszú távú károsodás, az esetleges rák kialakulásának kockázatát. A svéd-amerikai dolgozat konklúziója arra figyelmeztet, hogy az ördög nem alszik: jobb, ha nem használjuk a mobilunkat lefekvés előtt, és nem is tartjuk az éjjeliszekrényen. Az elalvás előtti időszakban beszéljünk inkább a régi, vonalas távbeszélőn - idézte az ajánlást a BBC internetes hírszolgálata.