Koronavírus

Lámákból kinyert antitest segítheti a járvány elleni harcot

A cél egy olyan kezelés kifejlesztése, amely nem sokkal a megfertőződést követően képes segíteni az embereken.

2020.05.04 17:30MTI

Egy lámákból kinyert speciális ellenanyag segítheti a koronavírus-járvány elleni harcot - állapították meg amerikai és belga kutatók.

Az austini Texasi Egyetem és a belgiumi Genti Egyetem szakemberei a lámák által termelt VHH-72 nevű antitest két másolatának összeillesztésével hoztak létre egy olyan új ellenanyagot, amely szorosan képes kapcsolódni a Covid-19 betegséget okozó vírus egyik kulcsfehérjéjéhez - olvasható az EurekAlert című tudományos hírportálon.

Ez a protein, az úgynevezett fehérjetüske teszi lehetővé a kórokozó számára, hogy behatoljon a gazdasejtekbe. Az előzetes tesztek eredményei szerint az új ellenanyag megakadályozza, hogy az ilyen fehérjetüskével rendelkező vírusok megfertőzzék a - laboratóriumi körülmények között tenyésztett - sejteket.

"Ez az egyik első ismert antitest, amely képes semlegesíteni a SARS-CoV-2 vírust" - mondta Jason McLellan, az austini Texasi Egyetem munkatársa, aki a Cell című tudományos folyóiratban a héten megjelenő tanulmány egyik szerzője volt.

A kutatócsoport most állatok bevonásával végzett preklinikai tanulmányokra készül és reményei szerint a következő lépés már az emberi páciensek bevonása lesz.

"A vakcinákat a megfertőződés előtt egy vagy két hónappal kell megkapni ahhoz, hogy védelmet nyújtsanak. Az antitestterápiák esetében azonban azonnal beadjuk a szükséges ellenanyagot, amely rögtön a kezelést követően védelmet biztosít" - magyarázta McLellan, hozzátéve, hogy az antitestekkel a már megbetegedett emberek tüneteinek súlyosságát is lehet enyhíteni.

A szakemberek szerint az azonnali védelmet nyújtó ellenanyagterápia különösen hasznos lenne az idősek, az egészségügyi dolgozók, valamint a vírussal való megfertőződés fokozott kockázatának kitett emberek esetében.