Járvány

Speciális fehérjékkel állítanák meg a koronavírus előidézte citokinvihart

A citokinvihar károsítja a tüdőszöveteket és a Covid-19 tüdőgyulladás halálos kimenetelét idézheti elő.

2020.04.17 20:10MTI

A Massachussettsi Műszaki Egyetem (MIT) kutatói speciális fehérjéket állítottak elő, amelyek képesek leállítani a koronavírus előidézte citokinvihart, az immunrendszer túlzott reagálását.

"Elképzelésünk szerint ezeket a fehérjéket a szervezetbe fecskendezve a citokinvihar által generált mértéktelen citokinokhoz köthetjük és eltávolíthatjuk a túlzott mennyiségű citokinokat, csökkenthetjük a fertőzés tüneteit" - idézte az egyetem közleménye Rui Qinget, az MIT kutatóját, a Quarterly Review of Biophysics (QRB) Discovery című tudományos folyóiratban megjelent tanulmány egyik szerzőjét.

A citokin a jelzőmolekulák egy fajtája, amely a sejtkommunikációban játszik alapvető szerepet. Az immunválasz szabályozásában és az információközvetítésben van fontos szerepük. A kutatók remélik, hogy megkezdhetik a szerkezetükben az antitestekhez hasonló fehérjék tesztelését emberi sejtekben és állatmodelleken is.

A kutatók olyan fehérjéket hoztak létre, amelyek hat különböző citokinreceptort másolnak, amelyek képesek olyan citokinokhoz kapcsolódni, mint az immunmoduláló interferon és az interleukin, valamint a kemokinok. Ezen fehérjék kapcsolódási erejének laboratóriumi kísérleteiben a kutatók azt találták, hogy az általuk előállított módosított fehérjék képesek voltak hasonló erővel kapcsolódni a citokinokhoz, mint a természetes citokinreceptorok.

"Az általunk alkotott citokinreceptorok felszívják a mértéktelen citokinok többségét, amelyeket a citokinvihar bocsát ki" - mondta David Jin, a tanulmány társszerzője.

Belépés és regisztráció

Amerikai tudósok: akár 2022-ig is szükség lehet a társadalmi távolságtartásra

Az új típusú koronavírus egyelőre ismeretlen, de biztos, hogy hosszú ideig nem tűnik el.

Koronavírus - A tünetek megszűnése után is jelen van a vírus a Covid-19-betegekben

MTI Fotó: Mónus Márton

A felépülés után még legalább két hétig meg kellene hosszabbítani a karantént, hogy ne fertőzzenek meg másokat.

Szegedi matematikusok modellezik a járvány terjedését - segítsen nekik!

Pontosan megjósolták a kínai betegek és halottak számát, ill. hogy Irán és Olaszország lesz a következő. Magyarországot már nehezebb modellezni, ebben kell a segítség.