Az igazi fából vaskarika!

A részecske, ami saját antianyaga is egyben

Felfedezték az anyagként és antianyagként is viselkedő részecskét, melyek a jövőben hozzájárulhatnak a kvantumszámítástechnika fejlődéséhez.

2014.10.05 11:00Szilágyi Szabolcs - ma.hu
Forrás: Princeton University

Majorana fermion névre keresztelték azt a részecskét, melyre nemrég akadtak rá indirekt módon a Princeton Egyetem szakemberei. A Majorana fermionok olyan egzotikus részecskék, melyek létezését még senki sem igazolta, de bizonyos szokatlan tulajdonságaik miatt fizikai elméletek előrejelzik létüket. Az egzotikus részecskék között a Majorana fermionok lehetnek a legkönnyebben létrehozható és észlelhető példányok, állítják a kutatók.

Az egzotikus részecskék feltételezések szerint topológiai szupravezető anyagokban jelenhetnek meg. Nemrég közzétett munkájukban a Princeton Egyetem és az Austini Texasi Egyetem fizikusai mindössze egyetlen atom vastag láncot hoztak létre vasatomokból egy tisztán ólomból álló felületen, vagyis topológiai szupravezetőt állítottak elő. Pásztázó alagútmikroszkóppal vizsgálták meg a láncot, melynek végén nullenergia állapotot észleltek, ami a Majorana fermionok jelenlétére utal.

Felfedezésükkel újabb lendületet kaphat a kvantumszámítástechnika fejlődése. A gyorsabb számítási teljesítményt ígérő tudományág egyik képviselője, az UCLA fizikusa, Alexei Kitaev jóslata szerint a Majorana fermionok a jövőben qubitként használhatók, stabilitásuk miatt. A qubitek a hagyományos számítástechnika bitjeinek felelnek meg a kvantumszámítástechnikában.