Alig, hogy felfedezték máris a kihalás szélén van

Félméteres új óriáskagyló-fajt fedeztek fel

Közel félméteres óriáskagylót találtak kutatók a Vörös-tengerben. Az újonnan felfedezett faj a túlhalászás miatt máris a kihalással fenyegetett vörös listás fajok közé került.

2008.09.03 15:48National Geographic

Az új fajra véletlenül bukkantak rá a kutatók. „Tenyésztési kísérlethez gyűjtöttünk óriáskagylókat, amikor néhány példánynál szokatlan jegyekre figyeltünk fel” – számolt be a felfedezés körülményeiről Claudio Richter, a bremerhaveni Alfred-Wegener Intézet munkatársa. A kutató vezetésével egy német és jordániai szakemberekből álló kutatócsoport arra kereste a választ, hogy a Tridacna maxima óriáskagylót milyen körülmények között lehetne tenyészteni.

A kagyló ugyanis nagyon keresett a gyűjtők körében, így egy sikeres tenyésztési program nem csak a növekvő piaci igényt elégíthetné ki, de a csökkenő vörös-tengeri állomány sorsát is jó irányba fordíthatná. A vizsgálat során a befogott egyedek között a kutatóknak feltűnt egy olyan óriáskagyló, amely az eddig ismert vörös-tengeri fajoktól eltérően nézett ki. „Meglepett, hogy eddig senki sem számolt be ezekről az igen látványos, a többi fajétól jelentősen eltérő jegyekről. A kagylóhéj pereme ugyanis erősen cakkozott, lehetetlen nem észrevenni” – tette hozzá a kutatás vezetője.

A genetikai vizsgálatok rámutattak arra, hogy új fajról van szó, amely a Tridacna costata nevet kapta. Két évtized óta ez az első újonnan leírt óriáskagyló-faj. A kutatók a Current Biology című szaklapban számoltak be az eredményekről. A vizsgálatok azt is kimutatták, hogy az új faj, közeli rokonaitól - a Tridacna maximatól és a Tridacna squamosatól - eltérően csak a Vörös-tenger zátonyainak felső részén él.

Az óriáskagylók mérete akár a 1,4 métert, tömegük pedig az 500 kilogrammot is elérheti. Jellemzően az Indiai- és a Csendes-óceán korallzátonyain élnek. Az újonnan felfedezett faj, a Tridacna costata a viszonylag szerényebb méretűek közé tartozik: egyedei mintegy 40 centiméter hosszúak. A térségben talált fosszíliák azt mutatják, hogy régen az óriáskagylók állományának 80 százalékát ez a faj alkotta. A ma élő óriáskagylóknak viszont alig egy százalékát teszi ki.

Az óriáskagylókat ma is fogyasztják előfordulási helyükön. De nem csak étkezési célra gyűjtik, hanem a héjuk miatt is, ugyanis ez utóbbiból előszeretettel készítenek dísztárgyakat, ékszereket. Az óriáskagylóknak 9 faja úgynevezett CITES faj, vagyis kereskedelem által veszélyeztetett, így az EU tagállamaiba történő behozataluk engedélyköteles. Az óriáskagylókat a kutatók szerint feltehetőleg már a korai modern ember is előszeretettel gyűjtötte, így az állomány megritkulása valószínűleg a régóta tartó túlzott halászattal magyarázható.

Mivel az újonnan felfedezett faj sekély vizekben, az aljzathoz rögzülve él, évszázadokon keresztül könnyű prédája volt a halászoknak. A vizsgálatok alapján úgy tűnik, hogy a faj visszaszorulása már 125 ezer évvel ezelőtt megindult. A kutatók szerint ez az első bizonyított túlhalászás az emberiség történetében.

Az IUCN kritériumai alapján a Tridacna costata máris a kihalás által fenyegetett fajok közé került.