Egy évtizede már

A vulkánkitörések miatt is szünetel a globális felmelegedés

A világszerte történő apró vulkánkitörésekkel magyarázható részben a globális hőmérséklet-emelkedésben tapasztalt évtizednyi szünet.

2014.02.24 18:55MTI
freedigitalphotos.net

A 2000 óta történt legalább 17 vulkánkitörés - köztük a kelet-afrikai Eritreában lévő Nabro, az alaszkai Kasatochi-vulkán és az indonéziai Merapi tűzhányó kitörése - során kén-dioxid került a légkörbe.

A vulkanikus gáz parányi részecskéi a Föld felszínéről az atmoszférának 19-32 kilométer magasságban lévő sztratoszférikus aeroszolrétegébe jutnak, ahol a kémiai reakciók nyomán kénsav- és vízrészecskék lesznek belőlük, amelyek visszaverik a napfényt a világűrbe, hűtve a Föld légkörét.

A globális átlaghőmérséklet emelkedésének lassulása a különösen forró évnek számító 1998-ban kezdődött. A globális felmelegedés szünetelésére adott részleges válasz jó alapot teremt az ENSZ 2015-ben megkötendő újabb klímaegyezményéhez, amelyet a tervek szerint mintegy 200 kormány fog aláírni egy párizsi találkozón az árvizek, szárazságok, hőhullámok és emelkedő tengervízszint megelőzése érdekében.

"A vulkánok csupán a válasz egy részét adják, ugyanis a szünetért egyetlen tényezőt sem lehet teljes egészében felelőssé tenni. Ez egy összetett detektívtörténet" - mondta Benjamin Santer, a kaliforniai Lawrence Livermore Nemzeti Laboratórium munkatársa, a tanulmány vezető szerzője.

A Nature Geoscience című folyóiratban közölt tanulmány szerint - amely a vulkánok hűsítő hatásának eddigi legrészletesebb elemzését adja - egyéb tényezők, mint a Nap aktivitása vagy az ipari folyamatok melléktermékeként a légkörbe kerülő kén-dioxid is közrejátszanak a felmelegedés ütemének lassulásában.

A tanulmány eredményei azt sugallják, hogy a vulkánok a felelősek az évszázadra vonatkozóan megjósolt és a valós felmelegedési érték közötti különbség 15 százalékáért.

Az ENSZ Éghajlatváltozási Kormányközi Testületének (IPCC) tavalyi tanulmánya azt sugallta, hogy az éghajlat természetes változékonysága, mint például az óceánok extra hőelnyelése is segíthet magyarázatot adni a felmelegedés lassulására a bolygó felszínén. Az IPCC előrejelzése szerint a melegedés tovább folytatódik a következő években.

A tanulmány kiemeli, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátásának "jelentős és fenntartható" visszaszorítására van szükség a klímaváltozás megfékezéséhez. A dokumentum megerősítette a valószínűségét annak is, hogy az emberi tevékenység volt a fő okozója a felmelegedésnek 1950 óta.