PSR J0738-4042

Aszteroidák ütköznek egy távoli apró csillagnak

Egy távoli pulzár, azaz gyorsan forgó neutroncsillagba való becsapódás közben kaptak rajta néhány kisbolygót.

2014.02.20 18:35MTI

Az ausztrál kormány alá tartozó tudományos hivatal (CSIRO) munkatársai Parkes nevű teleszkópjuk és egy másik, dél-afrikai űrtávcső segítségével találtak bizonyítékot arra, hogy a PSR J0738-4042 katalógusszámú apró csillagba aszteroidák csapódnak be.

A kutatásban részt vevő Ryan Shannon, a hivatal csillagásza szerint az aszteroidák egyikének tömege a jelek szerint nagyjából egymilliárd tonna lehetett. "Ha ekkora méretű kő képes itt képződni, akkor bármely más csillag körül is formálódhatnak bolygók, ami rendkívül izgalmas" - mondta a szakember.

A Földtől mintegy 37 ezer fényévnyire fekvő PSR J0738-4042 jelzésű pulzár a Kis Kutya csillagképben található. A gyorsan forgó neutroncsillag erős mágneses térrel rendelkezik, töltött részecskék áramlanak kifelé a felszínéről és rendszeres időközönként rádióhullámokat bocsát ki, különösen zord környezetet teremtve maga körül.

2008-ban Shannon és egy kollégája megbecsülték, hogy egy becsapódó aszteroida milyen hatással lenne egy pulzárra. Úgy vélték, hogy a kisbolygó megváltoztatná a pulzár forgási sebességének fokozatos lassulását és a Földről látható pulzálás formáját. "Jelen esetben pedig pontosan ezt látjuk" - mondta Shannon.

"Úgy véljük, hogy a pulzár rádióhulláma elpusztítja az aszteroidát, elporlasztja azt, ám az így keletkező részecskék elektromosan töltöttek és kissé megváltoztatják a pulzár sugárzását eredményező folyamatot. A pulzár körüli aszteroidákat ugyanaz a felrobbanó csillag hozhatja létre, mint magát a neutroncsillagot.

A szupernova-robbanás során kicsapódó anyag visszahullhat a formálódó pulzár felé, anyagkorongot létrehozva. "Ez az anyagkorong szolgáltathatja azokat a magokat, amelyek később nagyobb aszteroidává növik ki magukat" - magyarázta Paul Brook, a kutatásban részt vevő PhD hallgató. 1992-ben két bolygóméretű égitestet fedeztek fel a PSR 1257+12 katalógusszámú pulzár körül, ám ezek valószínűleg másik folyamat során képződtek.

A mostani tanulmány eredményei a The Astrophysical Journal Letters című folyóiratban láttak napvilágot.