Mondjuk éppenséggel nincs közel

Áttörést hozhat egy nemrég felfedezett exobolygó

Nagy előrelépést jelenthet a Naprendszeren kívüli planéták kutatásában a Messier 67 nyílthalmazban felfedezett három exobolygó, amelyek közül az egyik egy Naphoz kísértetiesen hasonló csillag körül kering.

2014.01.16 15:05MTI

A Chilében működő Európai Déli Obszervatórium (ESO) szerint ez az első ismert csillag egy nyílthalmazban, amelynek bolygója van. Noha a tudomány számos exobolygót - Naprendszeren kívüli planétát - tart számon, csak néhány olyan ismert, amelyet nyílthalmazban fedeztek fel. (A nyílthalmaz csillagok olyan csoportja, amely egy közös csillagközi gázfelhőből alakult ki és tagjai még mindig laza gravitációs kapcsolatban állnak egymással.)

A Földtől 2500 fényévre, a Rák csillagképben található Messier 67 hozzávetőleg ötszáz csillagot foglal magában. Asztronómusok hat éven át 88-at vizsgáltak közülük az ESO nagy pontosságú spektrográfjával (HARPS).

A szerkezet segítségével három exobolygót fedeztek fel. Az eredmények alapján elképzelhető, hogy a bolygók ugyanolyan gyakoriak nyílthalmazokban, mint a magányos csillagok körül, egyszerűen csak nehezebb észrevenni őket - fogalmazta meg a kutatócsoport véleményét Luca Pasquini, a németországi Garchingban működő Max Planck Asztrofizikai Intézet munkatársa az Astronomy and Astrophysics című tudományos folyóiratban megjelent tanulmányban.

A kutatók szerint felfedezésük fordulópontot jelenthet az exobolygók kutatásában és lehetővé válhat a nyílthalmazok alaposabb vizsgálata.

Az újonnan azonosított három exobolygó közül egy a Nap "ikertestvére", egy olyan csillag körül kering, amelyet a Naphoz leginkább hasonló égitestek között tart számon az asztronómia. Hozzá hasonlóan a második is egy Nap-hasonmás körüli pályán mozog, míg a harmadikat egy masszívabb vörös óriás körül figyelték meg.

Mindhárom bolygó túl közel van csillagához, így valószínűtlen, hogy folyékony víz lenne a felszínükön.