Felfedezés

Extrém csillagsűrűségű galaxist fedeztek fel

A Föld kozmikus szomszédságában lévő valószínűleg legnagyobb sűrűségű csillagvárosba nyertek betekintést kutatók a Hubble és a Chandra űrteleszkópoknak hála.

2013.09.25 19:53MTI

Az M60-UCD1 katalógusjelű galaxisban 15 ezerszer nagyobb a csillagsűrűség, mint a Tejútrendszernek annak a vidékén, ahol a Föld is kering - közölte az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA. Az amúgy nem túl nagy csillagvárosban tehát igencsak szorosan sorakoznak a csillagok, amelyek össztömege százmilliószorosa a Napénak. A gömb alakú rendszer átmérője 160 fényév. Egy fényév az a távolság, amelyet a fény 12 hónap alatt jár be, vagyis hozzávetőleg 10 billió kilométer.

Az M60-UCD1 galaxisban a csillagok 25-ször közelebb vannak egymáshoz, mint a Tejútrendszernek a Föld felé eső régiójában. "Az utazás egyik csillagtól a másikig sokkal könnyebb lenne, mint a mi galaxisunkban, de még a ma rendelkezésre álló technológiával is évszázadokig tartana" - idézte a NASA közleménye Jay Stradert, a Michigani Állami Egyetem munkatársát. A kutató által vezetett csoport tanulmánya a The Astrophysical Journal Letters című tudományos folyóiratban jelent meg a "Hongkong-galaxisról".

Az M60-UCD1 a nagy elliptikus M60 galaxis tízmilliárd éves kísérője, amely a Földtől 54 millió fényévre, a Szűz csillagképben található. A Chandra röntgenteleszkóp segítségével a tudósok egy fekete lyukra utaló jeleket is észleltek az M60-UCD1-ben. A fekete lyuk tömege vélhetően tízmilliószorosa a Napénak. A "Hongkong-galaxis" feltételezések szerint egy valaha 50-200-szor nagyobb galaxis maradványa és egy galaktikus karambolt követően változott meg.