NASA megszondázza a Holdat

Újra fókuszban a Hold - videó a kilövésről!

Az amerikai űrkutatási hivatal felbocsátott egy szondát péntek este Virginiából a Hold atmoszférájának tanulmányozására.

2013.09.07 09:15MTI

A nevének betűszavával LADEE-nek nevezett, kisautó méretű szondát - amelynek tömege 383 kilogramm - egy Minotaur rakéta szállította a világűrbe. A NASA holdszondáit általában a floridai Cape Canaveralben lévő űrközpontból bocsátja fel, de ezúttal azért indították el a rakétát Virginia tengerpartjáról - remélve, hogy tiszta idő lesz -, mert annak fénye így látható volt egészen az északi Maine államtól Dél-Carolináig, nyugat felé pedig még Pittsburghből is. A fellövés után huszonöt perccel a szonda szerencsésen levált a hordozórakétáról.

A LADEE háromszor megkerüli a Földet, mielőtt olyan közel ér a Holdhoz, hogy bekerül annak bolygópályájába, de erre egy teljes hónapot kell várni. A szonda legalább száz napon keresztül készül adatokat gyűjteni a hold orbitáján. Az ITAR-TASZSZ tudósítása szerint ennek a mostani projektnek az lesz a sajátossága, hogy a szonda a lézertechnika felhasználásával, azaz lézersugár révén juttatja el információit a földi megfigyelő állomásra. A szakemberek szerint ezáltal sokkal több adat jön át egy adott időegység alatt, mint a rádiókapcsolat révén.

A szonda feladata elsősorban a Hold légkörének és a felszínen, illetve az atmoszférájában lévő porrétegnek a tanulmányozása.