A dinoszauruszok kortársa lehetett

Hatvanötmillió éves teknősfaj maradványaira bukkantak

A dinoszauruszok kortársa volt a hatvanötmillió évvel ezelőtt kihalt teknősfaj, a Polysternon isonae, amelynek maradványait a spanyol Pireneusokban fedezték fel a Barcelonai Autonóm Egyetem kutatói.

2012.02.29 05:59MTI

A felfedezésről a Cretaceous Research paleontológiai folyóirat online kiadásában jelent meg tanulmány.

A Pireneusokban rengeteg, a 70-65 millió évvel ezelőtti időszakból származó dinoszaurusz-fosszília került eddig elő. A paleontológusok több tucat lelőhelyet azonosítottak, ahol egyaránt találtak az utolsó dinoszauruszoktól származó megkövesedett csontokat, lábnyomokat vagy tojásokat. A Tremp-medence bolygónk leggazdagabb dinoszaurusz-lelőhelyei közé tartozik.

Ugyanakkor sokkal kevésbé ismert, hogy a korabeli ökorendszerekhez a dinoszauruszokon kívül számtalan gerinces és gerinctelen faj, növények, gombák és rovarok is hozzátartoztak. Az állatvilág jellegzetes képviselői voltak a teknősök, amelyeknek a fosszíliái viszonylag nagy számban kerülnek elő a Pireneusokban. Többnyire különálló páncéllemezeiket, vagy kisebb lemezegyütteseket találtak, amelyek segítségével a kutatók  általános képet kaphattak a teknősök morfológiájáról és testméreteiről. Igen ritkán tárnak fel viszont épségben maradt teknőspáncélt, még ritkábbak az olyan leletek, amikor az őshüllők csontjai is megőrződnek.

Katalóniai Isona i Conca Della járásban két ásatási szezonban (2008-ban és 2009-ben) több lelőhelyen számos teknősfosszíliát is feltártak. A Barranc de Torrebilles-i lelőhelyen például szinte teljes fosszíliák kerültek napvilágra: több tucat páncéllemezt találtak, és egy csaknem teljes páncélt. A legfontosabb leletnek a paleontológusok egy páncél belső részének töredékét tartják. A leletek alapján azonosították és írták le
az új fajt, a Polysternon isonaet.

A Polysternon nemzetséghez tartozó két másik fajt - a P. provinciale és a P. atlanticum, valamint egy lehetséges harmadik, a  P. mechinorum azonosítása már korábban megtörtént, maradványaik Franciaország déli részén és az Ibériai-félszigeten kerültek elő.

A Polysternon isonae ovális, 50 centiméter hosszú és 40 centiméter széles páncéllal rendelkezett, maradványaira igen kemény homokkőrétegben bukkantak. Mivel fosszíliáit a krétakori kihalás földtani rétegeihez közel találták, nagy valószínűséggel a Polysternon nemzetség utolsó képviselője lehetett.