Mikroszkópot helyettesítenek a chipek

Íme az ePetri: az intelligens Petri-csésze

Mikroszkópot helyettesítő elektronikus chipekkel szerelték fel a Petri-csészéket a kaliforniai műszaki egyetem, a Caltech kutatói.

2011.10.05 20:28MTI

Az új képalkotó szenzorok várhatóan átalakítják a biológiai kutatásokban használt sejtkultúrák ellenőrzését és kezelését, az ePetri néven jegyzett eszközt kifejlesztői az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) ismertették részletesen.

Az eredeti laboratóriumi edényke nevét Julius Richard Petri német bakteriológusról kapta, aki Robert Koch mellett végzett kutatásai során 1887-ben alkotta meg ezt a hengeres, fedett üvegcsészét. A Petri-csészéket leggyakrabban sejtkultúrák tenyésztésénél alkalmazzák, sterilizálás után újra felhasználható az edény. A sejtek inkubátorban való növekedését, a tenyésztést máig úgy követik nyomon, hogy újra és újra kiveszik a Petri-csészét, mikroszkóp alá teszik és ott tanulmányozzák.

Az ePetri ezzel szemben szükségtelenné teszi a külső mikroszkóp használatát, ezáltal jóval kevesebb laboratóriumi dolgozóra van szükség mellette. A mérések, ellenőrzések gyakorisága tetszőleges lehet az ePetrivel, így a pontosság is növelhető - vélik a fejlesztők. Az ePetriből érkező adatokat egy, az inkubátor mellett elhelyezett számítógép rögzíti, a minták kiszedése így feleslegessé válik, ami jelentősen csökkenti a véletlenszerű szennyeződések lehetőségét.