Elvékonyodott

Óriási ózonlyuk az Arktisz felett - aggódnak a tudósok

Az Arktisz felett észlelt óriási ózonlyuk aggasztja a tudósokat világszerte, ez az első alkalom, hogy az Északi-sark felett olyannyira elvékonyodott az ózonréteg, hogy ózonlyukról lehet beszélni.

2011.10.02 19:13MTI

A Science című tudományos folyóirat által vasárnap közölt tanulmány szerint a lyuk - amelynek mérete ötszöröse Németország területének - az északi-sarki szokatlan hideg miatt keletkezett, és két héten belül elhúzódott Kelet-Európa, Oroszország és Mongólia felett. Ennek során az emberek magasabb ibolyántúli sugárzásnak voltak kitéve.

Egy Északi-sark feletti ózonlyuk - csakúgy mint egy déli - veszélyt jelenthet a növény- és állatvilágra. Az ózon az, ami elnyeli az ultraibolya fényt a sztratoszférában. Ily módon, ha kevés ózon van a légkörben a káros anyagok vagy mindenekelőtt az extrém hideg miatt, az nagyobb ibolyántúli sugárzásnak teszi ki az élet minden fajtáját a bolygón, az embereknél például fokozza a bőrrák kockázatát.

Összességében a Déli-sark feletti ózonlyuk még mindig nagyobb az északinál, mert az Antarktiszon sokkal alacsonyabb hőmérsékletek uralkodnak.