Játszhat a gyerek, de nem mindegy, mivel

Gyermekes szülők gyakran emlegetik úgy a számítógépet, mint nevelési törekvéseik legfőbb ellenségét, amit ha egyszer megismert a gyerek, már nem lehet elrángatni mellőle.
2006.01.30 11:47

Pedig a számítógép csak eszköz, méghozzá korunk egyik legmeghatározóbb eszköze. Ha távol tartjuk tőle gyermekeinket, legalább akkora merényletet követünk el a jövőjük ellen, mintha ellenőrzés nélkül hagyjuk használni - hívja fel a figyelmet Balázsné Godavszki Erzsébet, "Zsóka néni", alsó tagozatos tanítónő. Ez manapság pont olyan, mintha olvasni nem tanítanánk meg egy gyereket azért, mert akkor ártalmas szövegekhez is hozzájut, vagy nem engednénk ki az utcára, mert ott esetleg baj érheti.

A számítógéppel, internettel kötött ismeretség ma már szinte elkerülhetetlen egy 6-8 évesnél idősebb gyerek számára, illetve azok, akiknek nincs lehetőségük találkozni vele, könnyen hátrányba kerülhetnek szerencsésebb társaikhoz képest. A kérdés sokkal inkább az, hogy milyen programokkal, milyen tartalmakkal ismerkedjenek, játszanak a gyerekek. Itt nagy a szülő felelőssége, ezen a ponton kell irányítani és korlátozni a gyerekek érdeklődését úgy, hogy örömüket leljék a tevékenységben, ugyanakkor amivel foglalkoznak, ne ártson a személyiségüknek, fejlődésüknek.

A másik sarkos kérdés, hogy ha a megfelelő programokkal is foglalkozik a gyerek, akkor mennyi időt töltsön a gép előtt? Én azon az állásponton vagyok - fejtette ki a pedagógus -, hogy annyit, amennyi még hagy időt a társas kapcsolatok építésére, a mozgásra a szabad levegőn. Egy alsó tagozatos korú gyereknek semmiképp sem jó ha napi egy, legfeljebb két óránál többet tölt a monitor előtt, és azt sem szabad egyhuzamban eltöltenie, 40-50 percenként jó, ha feláll, és mozog egy kicsit. Idősebb korban ez az idő lehet hosszabb, de még kamasz korban sem jó, ha napi 2-3 óránál többet vesz el a tanulók életéből. Kétségtelenül kényelmesebb persze a számítógépet hibáztatni a gondokért, mint folyamatosan odafigyelni a gyerekre, amikor előtte ül. Pedig nincs mese; mindaz, amit a gyerekek a gép mellett látnak vagy tapasztalnak, a mi felelősségünk.

Hogy ne csak a veszélyekről beszéljünk, hanem említsünk pozitív példákat is: ma már kiváló, játékos oktató programok kaphatók minden területen, az olvasástól a matematikáig, és kiváló játékok, amelyek látványvilágukban, üzeneteikben ragyogóan alkalmasak arra, hogy a nebulók megszokják a gép kezelését, és természetesen, hogy játszanak.

Makovecz Ádám, az egyik hazai, gyerekeknek szánt sorozat, a Rayman forgalmazója, az Ability Office ügyvezetője a fentiekhez hozzátette: oktató, de végül is bármilyen gyerekprogramot készíteni nagy felelősség, és összetett munka. Egyfelől pontosan meg kell határozni a pedagógia célokat, melyeket a kiadvány el szeretne érni. Ehhez össze kell állítani az anyagot, több szakemberrel is ellenőriztetni. Ezek után ki kell találni azt a formát, ami a leendő kis felhasználók számára a legfogyaszthatóbb. Ha a gyereket fárasztja, untatja a tartalom, akkor nem szívesen foglalkozik vele, és az egész projekt célt tévesztett. Fordítva is igaz, az oktatási célok sem lehetnek másodlagosak, bár ez lenne a kisebbik rossz.
Tehát izgalmas, látványos játékot kell produkálni, vállalható, nívós pedagógiai tartalommal, majd az egészet komolyan tesztelni a célkorosztály megfelelő számú tagjával a kiadás előtt.

A gyerekek nagyon pontosan meg tudják fogalmazni, mi tetszett a programban, és mi nem, mit találtak elkeserítően nehéznek, mi volt túl könnyű, vagy éppen a játék mely részein változtatnának. Már néhány tucat vélemény is hatalmas segítséget jelent, és hasznos információt ad a korosztály egészének az ízléséről. Igazából a fejlesztés utolsó, meghatározó állomását jelentik, 6-8 évük minden tapasztalatával. Nagyon aranyosak, mert pontosan tudják, hogy ez egy munka, amivel más gyerekek szórakozását teszik teljesebbé, és azt sem rejtjük véka alá, hogy ez nekünk mekkora segítséget jelent. Jó velük együtt dolgozni, és nélkülük bizonytalanok lennénk a saját termékeink minőségét, használhatóságát illetően.

print cikk nyomtatása
comment Szólj hozzá!

Kapcsolódó írások:

Az európai gyerekek 44%-a látogat pornóoldalakat Magyar weboldalakat indexel a gyerekbarát kereső Hardveres védelem gyerekeinknek az interneten Akár gyerekek is be tudnak jelentkezni a szerencsejátékokat kínáló brit webhelyekre

Belépés és regisztráció
Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.