Nívódíjas a nagyrákosi völgyhíd

Emléktáblát avattak március 17-én, hétfőn a nagyrákosi viaduktnál, miután a MÁV Rt. megbízásából épített völgyhídért Építőipari Nívódíjat kapott a kivitelező Hídépítő Rt.
2003.03.17 16:30, Forrás: Objektív Hírügynökség

Az 1400 méter hosszú feszített vasbeton híd Közép-Európa legnagyobb völgyhídja, és szinte minden alkotóeleme magyar gyártású.

A Hídépítő Rt.-t a kiemelkedő mérnöki és mélyépítési létesítményért jutalmazták a rangos építőipari díjjal. A 2001-ben felavatott új magyar-szlovén vasútvonal legdrágább műtárgya volt a rekordgyorsasággal, egy év alatt elkészült nagyrákosi völgyhíd. A Zala folyón illetve völgyén átívelő viaduktot 33 pillér tartja, legnagyobb magassága közel 12 méter. A hidat egyedülálló, úgynevezett szakaszos eltolási technikával tervezte és építette a Hídépítő Rt.

Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége, az Építéstudományi Egyesület és az Építőipari Mesterdíj Alapítvány évente öt kategóriában hirdeti meg pályázatát Építőipari Nívódíj elnyerésére. A díjra minden magyar - építőipari generál kivitelezésre bejegyzett - vállalkozás pályázhat olyan létesítménnyel, amely legalább egy évvel korábban már használatbavételi engedélyt kapott.

Az indoklásban szerepel: hogy a pályázók jó minőségben, esztétikusan és a megrendelői elvárásoknak kiválóan megfelelően tettek eleget a feladat különleges követelményeinek. A kivitelezést az Őrség természetvédelmi területén, - ahol csak 7-7 m-es sávot vehettek igénybe - csak jól organizált, jól ütemezett módon lehetett végrehajtani, mert a híd különleges, a 160 km/órás forgalmi sebességnek megfelelő mérete, Európa negyedik leghosszabb vasúti völgyhídjává teszi.

A nehéz terepen végrehajtott 130 cm átmérőjű Soil-Mec cölöpözés, szekrénytartós megoldás, valamint a vasúti pályán eddig még nem alkalmazott utófeszített vb. híd tervezése és kivitelezése teszi különlegessé. A szakaszos előretolás a gyártópadról két oldalról egyszerre történt, egy időben. A szerkezet egyedisége, a 3,75 m-es szekrénytartó magassága és a 4,50 m-es fenékszélesség.

Újszerű megoldás a kétszer extrudált /kettős korrózió védelemmel ellátott/ feszítőkábel alkalmazása is, a 14 hónapos építési időtartam alatt, hetenként 22,5 m-es előretolással a három gyártópadról 67,5 m/hét híd készült el, vagyis a kivitelezés független volt az időjárási viszonyoktól. Magyar termék, mely tíz éves fejlesztési tapasztalat eredménye, a feszítőanyag és a betonacél kivételével minden anyag hazai termék.

print cikk nyomtatása
comment Szólj hozzá!
Belépés és regisztráció
Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.