null

Százmilliós költséggel járó MTV-s elbocsátások

Folytatódnak a személycserék a Magyar Televíziónál: szabadságra küldték A Hét című műsor főszerkesztőjét.
2002.08.06 06:55, Forrás: Népszabadság

hirdetés

Távozott a kulturális igazgató és viszszavonták az MTV kultúrpolitikai magazinját irányító Siklósi Beatrix főszerkesztői megbízatását is. Az MTV-s leváltások ára százmilliós, a lemondott tévéelnök ugyanis az utolsó pillanatban módosította a szerződéseket, megduplázva a végkielégítéseket. A Fidesz szerint a kormánykoalíció megszállta a közmédiumokat, az MSZP-s válasz szerint "a tüzet gyújtogatók kiáltanak tűzoltóért".

Újabb, az előző ciklusban kinevezett középvezetők távoztak posztjukról a Magyar Televízióban. A frissen kinevezett hírigazgató, Rudi Zoltán szabadságra küldte A Hét című műsor főszerkesztőjét, a korábban a Híradót is irányító Horváth Szilárdot. A magazint ideiglenesen Császár Nagy László vette át. Ő korábban a parlamenti közvetítéseket felügyelte.

Az MTV ügyvezetője, Ragáts Imre elköszönt Rér Éva kulturális igazgatótól, akit az előző ciklusban előbb A Hét című műsor főszerkesztésével, majd a kulturális terület irányításával bíztak meg. Rér a kormányváltás utáni lemondási hullám idején betegállományba ment, ahonnan tegnap tért vissza. Az ügyvezető visszavonta Siklósi Beatrix főszerkesztői megbízatását is. Siklósi a múlt héten nyílt tiltakozó levelet írt az MTV ügyvezetőjéhez amiatt, mert az Éjjeli Menedékhely című kultúrpolitikai műsorát kivették a programból, és helyette műsorváltozással egy tévéjátékot sugárzott a tévé a 80. születésnapját ünneplő Agárdy Gábor tiszteletére. Siklósi korábban szintén vezette A Hét című műsort, amelyet az ORTT vizsgálata egyoldalúnak és kiegyensúlyozatlannak minősített.

A Népszabadság értesülése szerint a személycserék ára százmillió forintos nagyságrendű lesz. A posztjáról július közepén a politikai támadásokra hivatkozva lemondó Mendreczky Károly tucatnyinál több középvezető szerződését módosította az utolsó pillanatban határozatlan idejűről 2005-ig szóló megbízatásokra, és beemelte azokba a konkurencia klauzulát is, amely szerint egy ideig nem szerződhetnek más tévéhez, cserében a végkielégítésüket megduplázza.

Az MTV nem indokolta a tegnapi váltásokat, a Fidesz kulturális kabinetjének sajtótájékoztatóján azonban szóba kerültek a személycserék. Várhegyi Attila szerint a kormánykoalíció megszállta a közmédiumokat. A képviselő közölte: tudomásunk van arról, hogy nyomást gyakorolnak az MTV ügyvezetőjére a műsorrend megváltoztatása és a személyi változások érdekében. Várhegyi, utalva a nemrégiben kulturális igazgatóhelyettessé kinevezett, több szocialista kampányrendezvényen háziasszonyként megjelenő Sugár Ágnesre, elmondta: az MSZP és az SZDSZ kampányából jól ismert arcok kerülnek különböző pozíciókba.

Várhegyi szerint a kormánypártok médiabékét ígértek, de ezt csak "szellemi géppuskázás, likvidálás után" tudják elképzelni.

"A nyílt politikai diktatúra tért vissza a magyarországi médiába" - jelentette be a Fidesz kulturális kabinetjének nevében Szalai Annamária. Szerinte a Magyar Rádióban a törvényi tiltás ellenére a kormánypárti kurátorok beavatkoznak a műsorszerkesztésbe. A baloldali kurátorok múlt héten tartottak sajtótájékoztatót arról, hogy a rádió elnöke állítsa vissza törvényes működését a Vasárnapi Újságnál, a kiegyensúlyozatlanság miatt ugyanis a médiahatóság is elmarasztalta a műsort. Agárdi Péter, a kuratórium MSZP-s elnökhelyettese Szalai szavaira annyit mondott: "a tüzet gyújtogatók kiáltanak tűzoltóért".

Újhelyi István, az MSZP médiapolitikusa az elhangzottakra reagálva úgy nyilatkozott: a valódi és független közszolgálati televízió működését szorgalmazzák, és visszaadják a köznek azt a televíziót, amelyet a Fidesz magánosított.

Gyakori stábváltások

A hír- és információs műsorok valamennyi vezetője távozott posztjáról a Magyar Televízióban a kormányváltás óta. Fideszes médiapolitikusok szerint tisztogatás folyik, az MSZP erre úgy reagál, hogy csak visszaadják az előző kormány által magánosított tévét a köznek. A most felállt vezetők közül egy sincs, aki ne az előző ciklusban kapta volna a megbízatását.

Négy évvel ezelőtt lassabb tempóval, de hasonló szisztematikussággal cserélték le a hírműsorok irányítóit. 1998 őszén a tévé a mostani időszakhoz hasonlóan elnök nélkül működött, az ügyvezető alelnök, Horváth Lóránt azonban leváltotta a hírterületet is felügyelő alelnököt, László Józsefet. Utóda, Feledy Péter 1998. októberben közölte a Híradó főszerkesztőjével, a most hírigazgatónak kinevezett Rudi Zoltánnal és A Hét élén álló Szombathy Pállal, hogy nem tart igényt munkájukra. Ezt követően a két szerkesztőség stábja rövid időn belül szinte teljesen kicserélődött. December végén még az ügyvezető mondta fel a reggeli műsorok nézettségi versenyét toronymagasan vezető Nap-kelte szerződését. Ezt megelőzte a hajnali produkcióban műsort vezető Forró Tamás letiltása a képernyőről. Feledy ezt nem indokolta, bár akkor annyit elismert, hogy "érkeznek képernyős szereplésre vonatkozó kérések a kabinet felől, ezek jó része teljesen elfogadható". Ekkor indul a Vasárnapi Újság tévés megfelelője, az Aranyfüst magazin is, és megszűnik Juszt László műsora, a Nyitott száj.

A személycserék újabb hulláma akkor következett, amikor a csonka, kizárólag jobboldali kuratóriumi elnökség jelöltje, Szabó László Zsolt lett az MTV irányítója. Ő nevezte ki óriási vihart kavarva 1999 nyarán az addig jobbára csak szélsőséges írásairól ismert Csermely Pétert hírigazgatónak. A kinevezésbe többen belebuknak, így Bocskay Zsolt, a Híradó főszerkesztője és Pikó András, a reggeli Szabadság tér vezetője. Nem kerül képernyőre a tévé egyik legnézettebb műsora, a Kriminális, és az éjszakai Mélyvizet is felváltotta a Záróra. A leváltott vezetők többsége csoportos létszámleépítéssel távozik később.

Az MTV a választások előtti évben még egyszer végrehajt egy fejcserét, az elnököt Mendreczky Károly váltja. Az ekkor kinevezett főszerkesztők (Gulyás István Híradó, Varjú Frigyes Ma Reggel, Horváth Szilárd A Hét, Siklósi Beatrix Éjjeli menedékhely) búcsúztak el a kormányváltás után, Csermely Péterrel együtt.

A hírműsorok új stábja heteken belül áll fel a köztévénél.

print cikk nyomtatása
comment Szólj hozzá!

Kapcsolódó írások:

Tárgyalások Baló Györggyel az MTV-nél Nincs koalíciós vita az MTV hírigazgatójáról Rudi Zoltán lesz az MTV hírigazgatója? Pénzbehajtók mehetnek az MTV-hez Régi-új emberek az MTV-nél Az MTV elnöke 28,8 millióval, a hírigazgató állítólag 70 millióval távozik Az MTV ex-elnöke tagadja az ellene felhozott vádakat Távozott az MTV-től a Híradó főszerkesztője Kihallgatták az MTV volt elnökét Az MTV 750 millió forintot fizet az NB I-es labdarúgó-mérkőzések közvetítéséért 18 munkatársat vett fel 250 ezer forintos fizetéssel a csődhelyzetben levő MTV Az MTV közalapítvány kuratóriumának ülése Ki értékesítheti az MTV reklámidejét?

Belépés és regisztráció hirdetés
hirdetés
hirdetés
Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.