Nagyban függ a termékkategóriától

Nem a legolcsóbbra hajt a magyar

Mégsem vagyunk annyira árérzékenyek, mint gondoljuk?

2014.05.13 16:55Szilágyi Szabolcs - ma.hu
Freedigitalphotos africa

Bár a hazai lakosságra saját bevallása szerint a nagyon árérzékeny viselkedésmód jellemző, az NRC piackutató friss felmérése szerint a vásárlók mindössze negyede választja valóban a legolcsóbb árucikket szinte minden termékkategóriában. Az aktív vásárlóréteg többsége a megszokott márka mellett dönt, míg 43%-a a kedvezmények hatására a tervezettnél több termékkel érkezik a pénztárhoz.

A 18‒59 éves magyar lakosságra végzett reprezentatív kutatás eredménye szerint a márkahűség, az ár-érték arány mérlegelése és a racionalitás az esetek többségében felülírja a puszta "legolcsóbbat keresem" attitűdöt. A termékkategóriák többsége esetében van egy olyan "számításba jöhető" márkalista az emberek fejében, amelyre azokat a konkrét élelmiszercikkeket "vezeti fel", melyekkel kapcsolatban jók a tapasztalatai, ár-érték arány alapján megfelelőnek tart, és persze meg is engedheti magának.

Havi nagybevásárlást a lakosság 86 százaléka tart, melyek főszereplői továbbra is a nők, de immár a férfiak kétharmada is aktívan kiveszi részét ebben a feladatban. Bár az élelmiszerek a háromból két vásárló esetében lista alapján kerülnek a kosarakba, a hatalmas árukínálatnak, valamint az aktuális akcióknak és promócióknak köszönhetően a tervezettnél jó néhány árucikkel hajlamosak bővíteni az előzetesen összeírt tételeket. A bevásárlást végzők 43%-a bevallottan sokszor a kedvezmények hatására vásárol meg olyan terméket, amit eredetileg nem tervezett.

A kosarakban legnagyobb aránnyal az alapélelmiszerek kapnak helyet, bár a 18‒29 éves korosztály nagyobb eséllyel egészíti ki a kosarát nassolnivalókkal. A lakosság 56%-a jellemzően a bevált márkákat preferálja a legolcsóbb helyett, és mindössze 26% azok aránya, akik vásárlási döntéseiket többnyire az ár alapján hozzák meg.

A legolcsóbb keresésére irányuló attitűd erőssége nagyban függ a termékkategóriától, bizonyos kategóriák esetén - kiemelten a kávé, tea, margarin/vaj és a szénsavas üdítők esetében - pedig szinte egyáltalán nem is jelentkezik.

Az adatok az NRC 2014 februárjában a 18‒59 éves hazai lakosság körében készült Omnibusz kutatásából származnak, 1200 fős reprezentatív adatfelvétellel.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.