Szerelmes hal Csehov módra

Rétessütés a Vidám Színpadon

Egy szerelmi háromszög csehovi természetrajza jelenik meg a Vidám Színpadon. A szerelmes hal című egyfelvonásos egymásba kapaszkodó és egymást eltaszító hőseit Györgyi Anna, Bán János és Mihályfi Balázs kelti életre.

2008.02.20 07:15terasz.hu

Színpadra írója és rendezője Kiss Csaba, aki a Csehov írásaiból összeállított De mi lett a nővel? című rendezésével korábban nagy sikert ért el.

- Sokáig féltem tőle, sőt, igazából végig kísértett, miközben írtam, nehogy utánérzés jellege legyen. De amikor elkészültem vele, azt éreztem, itt egy egészen más történetről van szó. Az előbbi darab három férfi álmodozása az ideális nőről, „A szerelmes hal” pedig azt jeleníti meg, amikor a nőt megkapják. Amikor együtt élhetnek vele, előbb az egyikük tíz évet, majd a másik, újabb tízenötöt. Úgy is mondhatnám, a De mi lett a nővel? egy harmincéves ifjú – aki akkor voltam– ábrándozása volt az életről, A szerelmes hal pedig már egy negyvenhét éves érettebb, tapasztaltabb férfi visszatekintése a szerelmekre - mondja a rendező Kiss Csaba.

- Azt hiszem, már a címet is megmosolyogja az ember. Igen, ez egy nagyon mulatságos előadás, mind amellett, hogy van egyfajta filozofikus végkicsengése. Értékes alapanyagon nevetünk - amely nagyon mélyen szól a férfi-nő kapcsolatról -, s nem egy bohózaton. A mulatság titka a színészi játék. Ebben az előadásban sok arcukat mutatják meg a színészek. Györgyi Annában megvan, úgy érzem, a nő légiessége, a romantikára való hajlama, kétszínűsége de a keserűsége, alpárisága is. Mihályfi Balázsban együtt az erő, a robbanékonyság, az életszeretet, Bán Janiban pedig egyfajta mártíromságra, álmodozásra való hajlam és a költői lelkület. Ők maguk hordozzák azt, amiről a darab szól.

Az előadás izgalmas attrakciója a nyíltszíni rétes sütés.

Mindenképpen valami valóságos dolgot akartam, tehát ne egy elképzelt színpadi térben, egy szalonban üldögéljenek és beszélgessenek a szereplők, hanem legyen valami reális cselekvésük. A rétes valahol a konyha melege, egy tiszta élvezetekre épülő élet szimbóluma. Amikor Anna és Balázs nyújtják a tésztát és bedugják alá a kezüket, s közben arról beszélnek, hogy telt a nászéjszaka, úgy érezzük, ennek a hártyaszerű rétesnek köze van a nászi lepedőhöz. Az ötlet a véletlen műve. Kecskeméten, a piacon bementem egy rétes boltba, ahol éppen nyújtották a rétest. Én ilyet azelőtt soha nem láttam. Lenyűgözve bámultam, ahogy a félkilós cipóból két négyzetméteres, fehér, hártyaszerű „kényes” felület lesz. Addig néztem a rétesnyújtó asszonyt, amíg rájöttem, hogy engem a sors vitt épp akkor, épp oda - meglett A szerelmes hal hiányzó szelleme, a rétes – mint színpadi koreográfia, helyszín, cselekvés, a szimbolikus konyhai kellékek összessége. A liszt, mint havazás – ennek a természetes játékossága nyűgözött le. A többit a próbák hozták. Két forrásból merítettük a rétes készítés csínját-bínját, egyrészt Németh Andrea, a Bagolyvár séfje tanította a színészeket, a levegőben való nyújtás fortélyait, pedig Simicsek Péter gyöngyöspatai rétesüzemének asszonyaitól lestük el.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.