Cigánymuzsika zárta a magyar kulturális évadot

Befejezésképp a romák bazseváltak

Nagy sikerű roma-afroamerikai világzenei koncerttel zárult az amerikai magyar kulturális évad szombat este New Yorkban; az eseményen, akárcsak az évad januári nyitókoncertjén, jelen volt Hiller István kulturális miniszter.

2009.11.22 08:06MTI

Ez volt az utolsó koncert a manhattani Peter Norton Symphony Space zenei színházban rendezett Fire + Fire elnevezésű háromnapos fesztiválon, amely a roma és a fekete kisebbség zenei kultúráját állította párhuzamba. A rangos New York-i és washingtoni helyszíneken rendezett évad ezzel mintegy cigányzenei keretet kapott, hiszen a január végi megnyitón a Budapesti Fesztiválzenekar a cigányzene köré épülő koncertet adott a Carnegie Hallban.

A cigánydallamokat az évad során az amerikai közönség többször is élvezhette, például Roby Lakatos hegedűművész és zenekara koncertjein, vagy Palya Beáta népdalénekes emlékezetes fellépésein. A közönség állva tapsolva köszönte meg a szombat esti előadást. A programban nyolc magyarországi művész és egy művészcsoport debütált, a feketék örökségét hét amerikai művész közvetítette. Fellépett mások mellett Szakcsi Lakatos Béla (zongora), Szalóki Ági (vokál) és a Budapest Bár három tagja, Farkas Mihály (cimbalom), Farkas Richárd (bőgő) és Farkas Róbert (hegedű, harmonika), továbbá Melvin Gibbs (bőgő), Valerie June (delta blues gitár, bendzsó, vokál) és David Pleasant (dobok). A kifejezetten a kulturális évad alkalmából, a New York-i Magyar Kulturális Intézet felkérésére rendezett Fire + Fire program kurátora Greg Tate neves esszéista és kultúrkritikus, illetve Gáncs Andrea független zenei producer, a zenei igazgató pedig Gibbs volt, aki ismert zeneszerző, producer és előadóművész. A Fire + Fire ötlete egy kísérleti fúzió, a két kisebbség zenei hagyományainak vegyítése volt; a roma és a fekete zenészek együtt táncoltak, muzsikáltak és énekeltek.

A több vibráló "jam session" programjában a magyar zenészek tradicionális cigányhangszereken játszottak, az elmaradhatatlan cimbalom- és hegedűszót a fekete zene lüktetését adó bendzsó, gitár és afrikai dobok kísérték.

Az előadás utáni fogadáson Hiller István úgy fogalmazott: "egy éven keresztül Magyarország a legjobb arcát, a kultúra arcát tudta mutatni". Kiemelte, hogy ehhez a legtöbb segítséget Orsós László Jakab, a New York-i Magyar Kulturális Központ igazgatója nyújtotta. Ezenkívül megköszönte az évad két kiemelt magyar származású amerikai támogatója, Kati Marton újságíró és Soros György üzletember közreműködését, utóbbi személyesen is megjelent a szombat esti koncerten. Az Extremely Hungary elnevezésű évad keretében 38 helyszínen 135 eseményt rendeztek a két tengerentúli nagyvárosban; a sokszínű programsorozat a magyar vizuális, előadói művészet és irodalom legjavát vonultatta fel a 20. század elejétől a napjainkig tartó időszakból.

Mintegy a fesztivál levezetéseként a dél-manhattani SoHo városrészben található magyar kulturális intézetben jövő januárig megtekinthető a Budapesttől a Bauhausig című, ezen a héten nyílt kiállítás, továbbá filmes, zenei és irodalmi programpaletta is színesíti még a New York-i és washingtoni kultúréletet.

A Lincoln Center például kortárs magyar filmfesztiválnak ad otthont, Schiff András zongorajátékát a 92Y központ koncerttermének falai fogják visszhangozni, és Esterházy Péter jövő tavasszal tart felolvasást Harmonia Caelestis című művéből.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.