3. Bárka Fesztivál

Nemzetközi Színházi Találkozó

Régi-új vendégeket köszönthetünk a 3. Bárka Fesztiválon: immár hagyomány, hogy korunk egyik legjelentősebb koreográfus-táncosa, Nagy József itt mutatja be valamelyik friss előadását.

2008.10.27 17:30ma.hu

Nagy József idén friss előadását,  Sho-bo-gen-zo, az igazlátás ösvényeit hozza el a Bárka színpadára a 2006-os az Éden, és a 2007-es a Tájkép vihar után.
 
Az Alvis Hermanis vezette Rigai Új Színház is ismerősként érkezik, két évvel ezelőtt a fesztivál szenzációját szolgáltatták Szonya és Jég című előadásaikkal. Európa meghatározó rendezője, Hermanis humort és fájdalmat ötvöző legújabb rendezése a hatvanas évekbe viszi a nézőt: A csend hangjai avagy Simon és Garfunkel 1968-as rigai koncertje, mely soha nem történt meg… azt a kettősséget idézi meg, amikor a kelet-európai nyomorúság semmit nem adott, de álmodni még lehetett. 

Aki látta a rigaiak gyönyörűséges Hosszú élet-ét, ami szüleink utolsó napjait rajzolja meg kacagtató szeretettel és gyengédséggel, az láthatja most ugyanezen szülők blokkházakba zárt, illúziókkal teli ifjúkorát. A Bárka és a magyar színház régi ismerőse Tim Carroll, aki 2005 telén izgalmas és rendkívül sikeres Hamlet-kísérlettel próbálkozott: a színházi jelenidőt végletesen kihasználó, a születés pillanatát megragadó improvizatív játékkal bolydította meg a Bárka társulatát és a magyar színházi életet – s ezt a kísérletet folytatta később Londonban a The Factory csapatával. 2008. november 9-én este hét órakor ez a két csapat találkozik a Vívóteremben, és ha valamikor, most kimondhatjuk: nem tudhatjuk, mi fog történni. De azt tudhatjuk, amire minden színházcsináló vágyik: ez a Hamlet csak itt és csak most történik.

Andrej Mogucsij és társulata, a szentpétervári Formalnij Tyeatr sokadszor jár Magyarországon, de a Bárkán először üdvözölhetjük őket. Leghíresebb előadásukat, a Szokolov regényéből készült Bolondok iskoláját hozzák a fesztiválra, és a rigaiakhoz hasonlóan ők is a kelet-európai álmokat és valóságot ütköztetik egy látomásos, fantáziában gazdag előadásban. 

A 3. Bárka Fesztivál meghívott magyar előadásai azt az irányt jelzik, amerre e színházi találkozó nyitni szeretne a jövőben: egyfelől a mozgást, zenét, akár prózát is ötvöző, komplex színházi nyelv felé – ezt képviseli két kivételes táncos-koreográfus egy-egy munkája: Jorma Uotinen Piaf Piaf című produkciója a Bárka társulatával, valamint Ladányi Andrea és Borlai Gergő BL című, végtelenül pontosan kidolgozott és mégis a jelen pillanat által meghatározott estje; másfelől a fiatalokat színpadra szólító és a fiatal közönséget is megszólító két előadás: Vidovszky György legújabb Bárka-rendezése: Ödön von Horváth Istentelen ifjúság című magyarországi bemutatója, és a Színművészeti Egyetem végzős osztályának remek vizsgaelőadása Forgács Péter rendezésében (Agota Kristóf: Fáj). 

Fesztiválprogram:
 
November 4. (kedd) 

16.30 
Kávézó 40 éves a SZÍNHÁZ - beszélgetés a folyóirat szerkesztőivel Koncz Zsuzsa kiállításának megnyitója 

18.45 Amphiteátrum Fesztiválmegnyitó 
19.00 Vívóterem
Szasa Szokolov: BOLONDOK ISKOLÁJA Szentpétervári Formalnij Tyeatr Rendező: Andrej Mogucsij 

20.45 Beszélgetés Andrej Mogucsijjal és a társulattal 
Gyere, és lépj be az 1950-es évek szovjet tömbházába, ahol a névtelen család lakik névtelen fiával – egy autista fiúval (két színész játssza), aki hasadt személyisége miatt szenved. És mégis olyan gyönyörű lelke van, hogy vízililiommá tud változni…Gazdag álom-színház, telis-teli lenyűgöző, költői képzelettel, lágysággal, pátosszal, örömmel és reménnyel. 

November 5. (szerda) 
19.00 
Stúdió Agota Kristof: FÁJ Budapesti Színművészeti Egyetem Rendező: Forgács Péter 

20.30 Beszélgetés Forgács Péterrel és az osztállyal 
Az előadás Agota Kristof „A nagy füzet" című írása alapján készült, egy ikerpárról szól, akiket anyjuk a háború elől vidékre menekít. A színészhallgatók felváltva játsszák a két ikret és a történet tizenegynéhány egyéb szerepét, és hol szöveggel, hol némán, hol zenével, hol énekkel mesélik el egy feje tetejére állított világ történetét. 

November 6. (csütörtök) – November 7. (péntek) 
19.00 Vívóterem 
A CSEND HANGJAI avagy Simon és Garfunkel sosemvolt rigai koncertje, 1968 Rigai Új Színház (a Rigai Új Színház és a Berliner Festspiele közös produkciója) Rendező: Alvis Hermanis 

22.00 Beszélgetés Alvis Hermanissal és a társulattal Egy üres, ötajtós, falak nélküli szobában – a múlt és a képzelet játékterében – tizennégy különös, szavak nélküli, metaforikus nyelvet beszélő színész az emberiség aranykorának utópisztikus mítoszát rekonstruálja: a 60-as évek hippikultúráját. Alvis Hermanis közelmúltbeli rendezései közül mindenképpen a legköltőibb és a legszívhezszólóbb, vagy ahogyan maga a rendező fogalmaz: gyengédségével sújt a porba.

November 8. (szombat) 

15.00 Stúdió Ödön von Horváth-Gyarmati Kata: ISTENTELEN IFJÚSÁG Bárka Színház Rendező: Vidovszky György 

17.30 Nyitott "beavató színházi" foglalkozás Vidovszky Györggyel, Gyevi Bíró Eszterrel és a társulattal A fekete égen villám cikázik, Mária sír a Kereszt tövében, János vigasztalja, a római százados pedig sisakban-páncélban áll a kép előterében. Ő vezette a kivégzést, és ő az, aki a Megfeszített halálának pillanatában felismerte és kimondta, hogy Isten. Mégsem tett semmit, nyugodtan őrködött tovább, noha már tudta, hogy az ő világa (azaz a mi világunk), halálra van ítélve. 

19.00 Vívóterem Juha Siltanen-Jorma Uotinen: PIAF PIAF Bárka Színház Rendező: Jorma Uotinen 

21.30 Beszélgetés Ladányi Andreával és a társulattal Eszem ágában nem volt szabályos élettörténetet mesélni, egyáltalán, történetet mesélni. Az alaphelyzet a sajátunk: színházban vagyunk, színészek vagyunk, akik meg akarjuk idézni Edith Piafot. 

Az életéből vett szereplők felvillantásából, jelenetszilánkokból, saját kínlódásunk vallomástöredékeiből, egy társulat hétköznapjaiból reményeink szerint összeáll egy mozaik, melyben ott az életünk, maga a színház. 

November 9. (vasárnap) és 10. (hétfő) 
19.00 Vívóterem Shakespeare: HAMLET (színházi kísérlet) The Factory London - Bárka Színház Rendező: Tim Carroll 

22.00 Beszélgetés Tim Carrollal és a két társulattal 
A The Factory esetében, melynek Hamletje talán a legkurrensebb színházi árucikk napjaink Lodonjában, a tér egyszerre hangsúlyos és hangsúlytalan. 

Hiszen minden héten máshol játsszák az előadást, s a helyszín mindig csak néhány nappal az előadás előtt derül ki. A lényeg: egy bárban, kinn az utcán vagy a folyóparton egyaránt színház születik. 

November 10. (hétfő) 19.00 Vívóterem 
BL Borlai Gergő - Ladányi Andrea 

20.15 Beszélgetés Ladányi Andrával és Borlai Gergővel 

Nincsenek monológok, párbeszéd zajlik, két olyan, egymásra valóban kíváncsi lény között, akik szépen lesétáltak saját talpazatukról, és vállat rándítva a "Magyarország legjobb táncosnője/dobosa" címkére, úgy döntöttek, hogy ezen az estén mindent az alapoktól kezdenek újra, méghozzá közösen. 

November 11. (kedd) 19.00 Vívóterem 
SHO-BO-GEN-ZO 

Nagy József Regionális Kreatív Műhely, Magyarkanizsa Rendező: Nagy József 20.15 Beszélgetés Nagy Józseffel és a társulattal SÓ kínaiul és japánul azt jelenti, igaz, helyes, legmagasabb, legnagyobb, abszolút. BÓ jelentése dharma, örök, halhatatlan, univerzális, mozdíthatatlan igazság. A sóbó tehát azt jelenti, a legmagasabb elv, abszolút igazság, a buddhizmus lényege. GEN szemet, szemgolyót, legfontosabb pontot, alapelvet jelent. 

3. Bárka Fesztivál Nemzetközi Színházi Találkozó 
2008. november 4. – november 11.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.