Programajánló

Húszéves a ShowTime Budapest: a cég, amely elhozta a Stonest

Az eltelt két évtizedben több mint 250 külföldi nemzetközi és több mint ezer magyar koncertet bonyolított le.

2015.04.22 04:30MTI

Húsz évvel ezelőtt alakult a ShowTime Budapest nemzetközi koncertügynökség, amely 1995-ben elhozta Magyarországra a Rolling Stonest. Két évtizede működik a Ticket Express is a jegyértékesítési piacon - a két cég alapítója, vezetője, Brády Márton interjút adott az MTI-nek.

A ShowTime Budapest Kft.-t 1995 áprilisában jegyezte be a cégbíróság. A piacon akkor jelen lévő koncertszervező cégek így vagy úgy az államhoz kapcsolódtak, a ShowTime az akkor monopol helyzetben lévő Multimédia alternatívájaként jött létre. Az azóta eltelt húsz évben több mint 250 külföldi nemzetközi és több mint ezer magyar koncertet bonyolított le.

"Az általunk rendezett legnagyobb rockkoncert 1995. augusztus 8-án a Rolling Stones fellépése volt a Népstadionban. A magyar rajongók akkor már több mint három évtizede vártak Jaggerékre. A körülmények kedvezőtlenek voltak, mintegy 20 százalék felett volt az infláció, akkor indult a gazdaságpolitikai kiigazítás, a Bokros-csomag Magyarországon. Ötezer forintba kerültek a jegyek, ami óriási pénz volt akkor egy jegyért, előtte júniusban a Faith No More-ra a Petőfi Csarnokba 1200-ért lehetett bemenni. A Stones egyébként nem fix pénzért játszott, hanem százalékot kapott a jegyeladások után, és telt ház volt a Népstadionban, mintegy 80 ezer ember. Ez volt a Voodoo Lounge-turné, előtte mindössze kétszer léptek fel Kelet-Európában, még 1976-ban Zágrábban és Katowicében" - idézte fel Brády Márton.

A Stones 2007-ben is játszott a Puskás Ferenc Stadionban, de azt a koncertet már a Multimédia rendezte. "Ha a szakmai háttér megfelelő, akkor utána általában a pénz döntötte el, melyik cégnek sikerült idehozni az adott sztárt. A ShowTime-nak az elmúlt húsz évben mások mellett a Bon Jovit, Eric Claptont, Mike Oldfieldet, Eros Ramazzottit, Leonard Cohent, Pink!-et, az R.E.M.-et, Elton Johnt, a Simply Redet, a Deep Purple-t, Lionel Richie-t, a Jamiroquait, Rod Stewartot, Santanát vagy az illuzionista David Copperfieldet" - sorolta a szervező. A ShowTime csinálta az LGT Aréna-koncertjeit 2013-ban, korábban például a Piramis, a HBB, Zorán, Charlie és a Tátrai Band fellépését is.

Brády Márton kitért arra, hogy a ShowTime azért kevésbé aktív mostanában, mert a könnyűzenei koncertek piaca drasztikusan átalakult az elmúlt években, és a cég inkább kivár.

"Korábban a külföldi előadók jövedelmének 55-60 százaléka származott a lemeziparból, a CD-piac összeomlása miatt napjainkra ez az arány a tizedére esett vissza. Ráadásul az elmúlt évtizedben gyakorlatilag megszűntek a nyári turnék, a zenekarok, énekesek ehelyett fesztiválokon lépnek fel, mert ez számukra költséghatékonyabb" - fejtette ki.

Megjegyezte, hogy tavaly már a Rolling Stones is három-négy fesztiválon játszott, ami korábban nem volt jellemző, de a csúcskategóriába tartozó Metallica vagy Red Hot Chili Peppers is ritkábban lép fel arénákban.

Felidézte: a ShowTime 2004 májusában, júniusában két héten belül tudta felléptetni Budapesten Britney Spearst és Chert a Sportarénában, majd Stinget a Felvonulási téren az ingyenes Kapcsolat-koncerten.

"Akkoriban egy világsztárhoz 300 ezer dollár vagy euró körül hozzá lehetett jutni, az akkori kedvező forintárfolyam és áfa figyelembevételével 20 ezer forint alatti jegyárakkal tudtunk dolgozni. Ma már 400-500 ezer dollárt kér egy sztár egy aréna-fellépésért, amihez Magyarországon a világ legmagasabb áfája, 27 százalékos adó társul, a jegyárak szinte megfizethetetlenek lettek. Nálunk a 100 eurós koncertjegyekkel sokkal kevesebb emberhez lehet eljutni, mint mondjuk Ausztriában vagy Németországban. A fesztiválokat a szponzori háttér mellett sok esetben az állami támogatás is segíti, meg jelentős áfa-kedvezmény" - sorolta az üzletember.

Brády Márton szerint a piac idővel be fog állni, kiegyenlítődik, a jól fizető fesztiválok száma csökkenni fog, az előadók is vissza fognak venni igényeikből.

A Sony 2010-ben tulajdonrészt vásárolt a könyvkiadással is foglalkozó ShowTime Budapest Kft.-ben, amelyet Brády Márton 2013-ban visszavett, amikor a CD-piac megszűnése miatt a multinacionális cég gyakorlatilag kivonult Magyarországról. Azóta Brády a ShowTime Budapest egyszemélyes tulajdonosa.

Szintén 1995 óta tevékenykedik a magyar jegyértékesítő piacon a Ticket Express, amely 2000-ig közös cég volt a ShowTime-mal, majd külön folytatta tevékenységét, jelenleg a német Eventim csoport tagja és a hazai piac mellett a környező országokban is jelen van.

"A Ticket Express indulásakor az első héten két darab jegyet adtunk el, a másodikon négyet, aztán az évek során lett nyolc jegyirodánk és piacvezetők lettünk. 2002-ben nálunk lehetett először a neten kártyával fizetni jegyekért, két évvel később mi nyitottuk az első hazai online jegyirodát, az IBUSZ-szal történt megállapodással komoly hálózatunk alakult ki. Később bevezettük a print at home szolgáltatást, amellyel akár a koncert előtt egy órával is ki tudjuk küldeni a jegy vonalkódját" - mondta.

A Ticket Express tavaly 618 ezer jegyet nyomtatott ki rendszerén közel 3 milliárd forintos árbevétel mellett, és több mint 1200 rendezvényre értékesített belépőjegyet.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.