Dübörög a moszkvai Nagyszínház

135 év: a Hattyúk tava újra a Bolsoj színpadán

Bemutatásának 135 évfordulóján tért vissza a moszkvai Nagyszínház színpadára a Hattyúk tava című balett.

2012.03.18 23:43MTI

húzódó felújítása és tavaly novemberi megnyitása óta először láthatta a közönség a régi nagyszínpadon az egyik legszebb és legkedveltebb Csajkovszkij-balettet.

A rég várt előadással épphogy egy kicsit késték le a történelmi évforduló napját, 1877. február huszadikát ( az új naptár szerint március 4-ét), de mint a színház vezetője a RIA Novosztyi hírügynökségnek elmondta: a balettnek folyamatosan műsoron kell szerepelnie, ezért nem a neves évfordulóra időzítették a mű felújítását, amely a március 16-án visszatért méltó helyére, hogy aztán a hétvége minden napján folytatódjon a varázslat.

A remekmű ezer titkot és érdekességet rejteget, mint arról a Rosszija 24 hírtelevízió évfordulónak szentelt összeállítása is beszámolt. A balett zenéje Pjotr Iljics Csajkovszkij első komoly balettzenei munkája volt, addigra operáival és szimfóniával vált ismertté. Csupán házi előadásra szánt egyfelvonásos balettzenét írt korábban. Két év alatt készült el Vaclav Julius Reisinger, a Nagyszínház igazgatójának felkérésére a nagyszínpadra szánt művel. Az igazgató akkoriban nagyon komoly összeget - 800 rubelt - ígért a 35 éves zeneszerzőnek.

A balett zenéje sikert is aratott, az elismert klasszikusok közé azonban nem az 1877-es, hanem az 1895-ös Lev Ivanov és Marius Petipa koreográfia emelte a Hattyúk tava balettet. A mai változat 2001 óta a Bolsoj híres koreográfus-balettmestere, Jurij Grigorovics munkája. A mester a Nagyszínház honlapján elhelyezett virtuális színlapon együtt szerepel a neves elődökkel és a díszletet, valamint a kosztümöket tervező Szimon Virszaladzével. A híres Odettekről is legendák szólnak. Az 1908-as szentpétervári Marinszkij színházi előadás főszereplőjét, Tamara Karszavinát tartották a legbájosabb Odettának.

Marina Szemjonova kézmozdulataira ma is emlékeznek, ő 1926-tól negyedszázadon keresztül táncolta a főszerepet a Hattyúk tavában. Olyannyira érezte a balettet, hogy egy alkalommal, amikor hiányzott a karmester, zene nélkül táncolta el a szerepet. Galina Uljanova Odettája az örök nőiesség és nemesség jelképe lett.

Maja Pliszeckaja kezei formálták meg a legjobban a hattyúszárnyat - írták kritikusok. Az ő Odettája impozáns volt, Odilia pedig a hatalom jelképe. Soha annyiszor nem táncolta el senki ezt a kettős szerepet a Hattyúk tavában, mint ő: 800 alkalommal. Ezúttal fiatal tehetségekre bízta a főszerepeket a mester: a színház honlapján szereplő színlap szerint Szvetlana Zaharova és Alekszandr Volcskov lépett színpadra elsőként, március 16-án este.

17-én délutáni matinén Anna Nyikulina és Szenjon Csugyin, majd az esti előadáson Jekatyerina Kriszanova és Artyom Ovcsarenko táncoltak. 18-án vasárnap Marija Allas és Ruszlan Szkvorcov kapták meg a lehetőséget, hogy bizonyítsanak a Hattyúk tavában. A kritikák még váratnak magukra.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.