Két magyar gyermek az utasok között

Azonosították az eltűnt Air France-gép lezuhanásának lehetséges helyét

Néhány tucat tengeri mérföld pontossággal sikerült körülhatárolni az Atlanti-óceánban azt a helyet, ahol a hétfőn eltűnt francia utasszállító gép lezuhanhatott - közölte hétfő este az Air France légitársaság főnöke.

2009.06.02 06:33MTI - Fotó: Skynews

Pierre-Henri Gourgeon elmondta, a légi katasztrófa nagyjából félúton a brazil és az afrikai partok között következhetett be. Azt azonban nem árulta el, hogy melyik nyugat-afrikai ország partjaitól van a szerencsétlenség helyszíne nagyjából azonos távolságra, mint Brazíliától.

Az Air France Rio de Janeiróból Párizsba tartó 447-es számú járata 228 emberrel a fedélzetén közép-európai idő szerint hétfőn hajnalban tűnt el, nem sokkal azután, hogy viharzónába került, és automatikus üzenetek érkeztek a gép egyes műszereit érintő sorozatos technikai meghibásodásokról. Brazil katonai repülőgépek indultak a gép keresésére, a kutatást a brazil haditengerészet három hajója segíti. Nicolas Sarkozy francia elnök telefonon megköszönte Lula brazil államfőnek a segítséget.

Egy francia katonai gép is felszállt Nyugat-Afrikából, és francia hajók is részt vesznek a keresésben. Párizs azzal a kéréssel fordult az Egyesült Államokhoz, hogy műholdas adatokkal segítsen meghatározni a katasztrófa helyszínét.


Két magyar gyermek az utasok között

A Hír Tv információi szerint két magyar felnőtt, egy nő és élettársa, valamint két magyar kisfiú utazott az Air France Brazíliából Párizsba tartó repülőgépén, amelynek hétfőn veszett nyoma. A televízió az egyik magyar utas, egy kisfiú édesapjára hivatkozva azt közölte: a férfi volt felesége és közös gyermekük, továbbá a nő élettársa és egy másik, 10-11 év körüli, rokonlátogatóba vitt kisfiú utazott a gépen.

A Hír Tv szerint a volt férj felvette a kapcsolatot a Külügyminisztériummal, ahol megerősítették a nevek alapján, hogy volt feleségének és kisfiának a neve szerepel az utaslistán. Az asszony a Nemzetközi Pető Intézetben dolgozott, és egy három hetes tanfolyamot tartott a dél-amerikai országban - közölte a Hír Tv. Az Atlanti-óceán felett eltűnt gépen 228 személy - 216 utas, valamint a személyzet 12 tagja - tartózkodott.

Az Air France hivatalos tájékoztatása szerint az utasok között négy magyar volt, a gépen összesen 126 férfi, 82 nő, hét gyerek és egy csecsemő volt. Az A330-200 típusú Airbusnak közép-európai idő szerint 11 óra 10 perckor kellett volna leszállnia Párizs Roissy repülőterén, de már reggel 8.00 órakor nyoma veszett. A járat helyi idő szerint vasárnap este 7 órakor, közép-európai idő szerint éjfélkor szállt fel a riói repülőtérről.

Szakértők: több tényező együttesen vezethetett a francia utasszállító eltűnéséhez

Önmagában a villámlás és a turbulencia ritkán okoz repülőszerencsétlenséget; e két körülményen kívül további tényezők egyidejű fennállása vezethetett a Rio de Janeiróból Párizsba tartó francia utasszállító repülőgép hétfői eltűnéséhez - mondták el szakértők. Az Air France szóvivője azt mondta, villámcsapás érhette a légitársaság eltűnt 447-es járatát. Szakértők azonban rámutattak: a villámlástól önmagában általában nem zuhan le egy korszerű repülőgép.

Patrick Smith polgári repülőgépeken repülő amerikai pilóta és repülésügyi szakíró elmondta, a repülőgépeket ma már úgy építik, hogy ellenálljanak a villámcsapásnak, s rendszeresen érik is villámcsapások a levegőben a gépeket: a statisztika szerint a tengerentúli járatokat, mint amilyen az Air France feltételezhetően szerencsétlenül járt gépe is volt, átlagosan háromévente egyszer, a kisebb távon közlekedő gépeket - amelyek kisebb magasságon repülnek - ennél is gyakrabban, évente egyszer.

Nagyjából hét órával a felszállás után az Air France pilótái jelezték, hogy sűrű zivatarfelhő van előttük, amely egy - az egyenlítői égövben rendszeresen előforduló - erőteljes zivatar része. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy a gép - amint az ilyen esetekben megszokott - eltért-e az eredeti repülési útvonaltól, hogy kikerülje az erős légörvényt. Az Air France közlése szerint a repülőgép megfelelő műszere, amely automatikusan továbbít adatokat a földi állomásoknak, jelezte, hogy gond van az Airbus A330-200 típusú gép elektromos rendszerével, valamint a nyomáskiegyenlítő rendszerrel.

Szakértők azt valószínűsítik - hangsúlyozva, hogy még igen korai találgatásokba bocsátkozni az utasszállító eltűnésének okairól, mielőbb meg kellene találni a gép feketedobozát -, hogy több tényező összjátéka, szerencsétlen események láncolata vezethetett a feltételezett katasztrófához. A légi balesetek többsége egyébként erre vezethető vissza, vagyis, hogy több olyan kedvezőtlen körülmény áll fenn egyidejűleg, amelyek egyébként egyesével, önmagukban nem lennének veszélyesek.

Arra a felvetésre, hogy az Air France-gép leszállhatott-e a vízre, mint az az Airbus A320-as, amelyet januárban New York mellett, a Hudson folyón tett le biztonságosan a pilóta, a szakértők azt mondták: a két eset teljesen más; nem lehetett hasonlóan kedvező kimenetele, ha az Air France pilótáinak kényszerleszállást kellett végrehajtaniuk az óceánon, éjszaka, viharban.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.