Tengeri tragédia

Kínai hajóbaleset - Megkezdődött a hajó "talpra állítása"

Megkezdték a kínai Jangce folyón felborult, feje tetejére állt hajó megfordítását, ami azt jelenti, hogy a baleset után 72 órával a mentők és irányítóik nem látnak esélyt arra, hogy túlélőket találnak.

2015.06.04 19:40MTI

A döntéshozókat az a szándék vezette, hogy felgyorsítsák a mentés, kutatás munkálatait és mielőbb átvizsgálhassák egyenként valamennyi kabint. Erre a helyszínen ígéretet tettek. Kiderült az is, hogy a legutóbbi érzékelő eszközökkel végzett vizsgálat nem mutatott jelet arra, hogy még életben lévő embereket találhatnak. Mint fogalmaztak, céljuk az elhunytak holttestének lehető legrövidebb időn belüli kiszabadítása, végső soron a holtak méltóságának tiszteletben tartása.

A hajó felállítása nem ígérkezik könnyű feladatnak, a helyszínen számos szakértő segíti a munkát.

A kínai politikai csúcsvezetés a nap folyamán ígéretet tett arra, hogy a hatóságok nem fognak semmit eltitkolni a nyilvánosság elől a balesettel kapcsolatban, amelynek eddig 75 azonosított halálos áldozata van, de összességében vélhetően 400 felett lesz a számuk.

Hszi Csin-ping kínai államelnök-pártfőtitkár a baleset miatt összehívta a kommunista párt legszűkebb - héttagú - vezetését, amely közleményében egyebek mellett a baleset alapos kivizsgálását ígérte. Külön is felhívták a figyelmet az érintett családok megnyugtatásának fontosságára, fájdalmuk megértésére. Egyben a társadalmi stabilitás védelmére figyelmeztettek.

Sajtóértesülések szerint a mentés részleteivel, az eddigi nyomozás eredményével kapcsolatos információk szűkössége miatt ingerült és dühös családtagok százai indultak arra a településre, amely a legközelebb van a felborult folyami kirándulóhajóhoz. Csienli taxisofőrjei azonban állítólag "forgalomellenőrzési intézkedésekre" hivatkozva nem szállítanak utasokat sem a helyi krematóriumhoz, ahová az eddig talált holttesteket szállították, sem a mentés helyszínére.

A hozzátartozók a felelősöket keresik, a túlélők névsorát követelik, illetve magyarázatot kérnek arra, hogy a 14 túlélő többsége miért a hajó legénységének tagja. Arra a kérdésre is választ várnak, hogy a hajó miért nem kötött ki a viharban, s hogy lehet, hogy a kapitánynak és a legénységnek volt ideje az életmentő mellényt felvenni, de nem volt idejük vészjelzést leadni.

A három napja tornádó közepette felborult és elsüllyedt Kelet Csillaga nevű 76 méter hosszú és 11 méter széles hajón 458 ember utazott, köztük 406, többségükben 50-80 év közötti turista.

Facebook

A mentés eredményes szakasza szerda éjszaka kezdődött, amikor rést nyitottak a vízből kiálló hajófenéken, s a búvárok azóta több tucat holttestet hoztak a felszínre. Addigra kiderült, hogy a víz alatti körülmények miatt nem tudnak érdemi mentést végrehajtani. Azóta több ponton is "meglékelték" a hajófeneket. A helyszínen több mint 200 búvár áll készenlétben.

A holttestek utáni kutatást a balesettől számított 220 kilométeres távolságra kiterjesztették, mivel nagy valószínűséggel többeket elsodort a gyors folyású Jangce.

A kínai médiában megjelentették a hajó őrizetben lévő, de nem gyanúsított kapitányának fényképét és néhány vele kapcsolatos életrajzi adatot. Az 52 éves Csan Sun-ven 35 éve van a szakmában és 2007 óta hajóskapitány. Mint kiderült, a felesége a baleset idején szintén a hajón volt, de sorsa egyelőre ismeretlen.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.