Közlekedésbiztonság

Ezért robogtak át nyitott sorompónál a vonatok a Balatonnál

Ilyen esetben is a KRESZ szabályai érvényesek, vagyis sötét sorompójelzés esetén, az átjáróra történő ráhajtás előtt a gépjárművezetőknek meg kell győződniük arról, hogy a sorompó felé nem tart vasúti jármű, illetve az áthaladás folyamatossága biztosított.

2016.07.18 21:00ma.hu

Rájár a rúd a MÁV-ra, pár napon belül és pár kilométerre egymástól kétszer is meghibásodtak vasúti sorompók a Balatonnál. A lámpák elsötétültek, a sorompók felnyíltak, miközben jött a vonat. Ráadásul azon a szakaszon, amit tavaly újítottak fel 30 milliárd forintból. Szerencsére nem történt baleset - írtuk egy, a médiában megjelent videóval kapcsolatban.


A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága megküldte az esettel kapcsolatos hivatalos tájékoztatását.


A hibanaplók vizsgálata alapján július 16-án, a Zamárdi-felső - Szántód-Kőröshegy között található sorompó egy személyvonat érkezése előtt 10 óra 17 perckor üzemszerűen, megfelelően lezáródott, majd annak elhaladását követően három perccel később felnyílt.

Ezek után a biztonsági előírásoknak megfelelően vörösre váltott és három perc elteltével a fényjelzés lekapcsolt. Ezután érkezett az átjáróhoz egy magán vasúttársaság Gyékényesre tartó mozdonya és áthaladt a sötétet jelző sorompón.

A mozdonyvezetőt az irányító már előzetesen értesítette a sorompó állapotáról. A mozdonyvezető később jelentette az irányítónak, hogy félreértette a sorompó számát és hogy azon, a megengedettnél nagyobb sebességgel haladt át.

A feltehetőleg megvágott felvételen is látszik, hogy a mozdonyvezető kürtölt és gyorsfékezést alkalmazott, de már nem tudta lelassítani a járművet az ilyenkor előírt sebességre.

A vasúttársaság a Közlekedésbiztonsági Szervezettől az esemény azonnali kivizsgálását kérte.

Hangsúlyozzák, hogy ilyen esetben is a KRESZ szabályai érvényesek, vagyis sötét sorompójelzés esetén, az átjáróra történő ráhajtás előtt a gépjárművezetőknek meg kell győződniük arról, hogy a sorompó felé nem tart vasúti jármű, illetve az áthaladás folyamatossága biztosított.

Általánosan a hasonló jellegű sorompózavarokról és a követendő eljárásról:

Biztonsági okokból a biztosítóberendezési áramkör kialakítása olyan, hogy meghibásodás esetén lezáródik a sorompó, majd 6-10 perc után, ha nem jön vonat, akkor ún. „zavar” állapotba kerül. Ez az üzemzavar azt jelenti, hogy a közút felé nincs fényjelzés (a készülék sötét), ugyanakkor a csapórúd lassan (kb. 90 másodperc alatt) felnyílik.

A csapórúd azért nyílik fel lassan, hogy a KRESZ betartása mellett a csapórudak kikerülése (szlalomozás) nélkül át lehessen haladni az átjárón akkor is, ha a fénysorompó meghibásodott, s így ne okozzon tartós fennakadást a keresztező közúton.

A biztonság érdekében ilyenkor a vonatokat is értesítik, és az átjárót fokozott figyelemmel, max. 15 km/órás sebességgel, szükség esetén hangjelzés adással közelíthetik meg.

A vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek, akkor is, ha a villogó piros jelzést esetleg hiba miatt kapcsolja be a berendezés.

Ha van piros jelzés, az útátjárón nem szabad áthaladni. Ha a piros jelzés valamilyen tartós hiba miatt 6-10 percnél tovább tart, a jelzőkészülék általában önműködően sötétre kapcsolódik. Ha a fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, és a vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni.

A sötét fénysorompó jelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti, a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére.

KRESZ - Közlekedés vasúti átjáróban

39. §232 (1)233 A vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. A vasúti átjáró megközelítésekor, illetve a vasúti átjárón történő áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek.

(2) A vasúti átjárón csak folyamatosan - megállás nélkül - legalább 5 km/óra átlagsebességgel szabad áthaladni.
(3) A vasúti átjáró előtt a 98., 99., 99/a. vagy 99/b. ábra szerinti jelzésnél, vagy a megállás helyét jelző útburkolati jel előtt meg kell állni, ha a) bármely irányból vasúti jármű közeledik, b) a teljes sorompó vagy a félsorompó sorompó rúdja nem teljesen nyitott helyzetben áll vagy mozog, c) a teljes sorompót kiegészítő fényjelző berendezés, illetőleg a fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó piros jelzést ad, d) a teljes sorompót kiegészítő berendezés hangjelzést ad, e) fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést nem ad, f) vasúti jelzőőr „Megállj” jelzést ad, g) a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra nincs lehetőség, h) ott „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van.

(4) Biztosítatlan vasúti átjáróra járművel csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha a vezetője meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű egyik irányból sem közeledik, és a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra lehetőség van. (5) Biztosított vasúti átjáróra járművel csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha a) a teljes sorompó mindként sorompó rúdja nyitott véghelyzetben áll, és esetleges fényjelző és/vagy hangjelző berendezése jelzést nem ad, b) a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér fényjelzést ad, c) a vasúti jelzőőr „Megállj” jelzést nem ad, d) a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra lehetőség van.

(6)234 A vasúti átjárót biztosító jelzőberendezés üzemzavara esetén járművel a vasúti átjáróra - a (3) bekezdésben említett megállást követően - abban az esetben szabad ráhajtani, ha a) a vasúti átjáró olyan kialakítású, hogy a megállás helyéről a vasúti pálya mindkét irányban kellő távolságra belátható és a jármű vezetője meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű nem közeledik, vagy b) a vasúti átjáró forgalmát vasúti jelzőőr irányítja és a jelzőőr „Megállj” jelzést nem ad, feltéve - mindkét esetben - hogy a (2) bekezdésben említett folyamatos áthaladás lehetséges.

(7)235 Ha a vasúti átjáróban a jármű elakad, és vezetője azt bármilyen módszerrel vagy eszközzel azonnal eltávolítani nem képes, köteles mindent megtenni annak érdekében, hogy a közeledő vasúti jármű vezetője vagy a vasút más alkalmazottja a veszélyhelyzetről a lehető legrövidebb időn belül tudomást szerezzen.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.