Légiközlekedés

Az orosz légitársaságoknak fel kell készülniük a GPS nélküli repülésre

A bejelentett lépés azután történt, hogy egyre több jelentés érkezett az amerikai műholdas rendszer jelének zavarásáról és meghamisításáról.

2022.04.22 17:11ma.hu

Az orosz légiközlekedési felügyelet felszólította a légitársaságokat, hogy tanuljanak meg úgy repülni gépeikkel, hogy ne támaszkodjanak az amerikai Globális Helymeghatározó Rendszer (GPS) műholdas navigációs eszközre - jelentette az Izvesztyija című újság.

A szabályozó hatóság, a Roszaviatsia levele szerint, amelyet a lap látott, arra utasította a nemzeti légitársaságokat, hogy készüljenek fel a GPS nélkül való boldogulásra, miután az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségének (EASA) márciusi jelentése arra figyelmeztetett, hogy február 24-e után - aznap, amikor Oroszország megkezdte katonai offenzíváját Ukrajnában - megnövekedett a rendszer jelének zavarása és meghamisítása.

A nem valid adatokat olyan területeken regisztrálták, mint Oroszország nyugati enklávéja, a kalinyingrádi régió, a Baltikum, Kelet-Finnország, a Fekete-tenger, a Földközi-tenger keleti része, Izrael, Ciprus, Libanon, Szíria, Törökország és Észak-Irán.

Az EASA jelentése szerint az interferencia miatt néhány repülőgép megváltoztatta az útirányát vagy a célállomását, mivel a pilóták nem tudtak biztonságos leszállást végrehajtani a GPS nélkül.

A Roszavija szerint a tehergépeknek fel kell mérniük a GPS meghibásodásának kockázatait, és további képzést kell nyújtaniuk pilótáiknak arról, hogyan kell eljárniuk ilyen helyzetekben. A jelentések szerint a személyzeteket arra is utasították, hogy azonnal tájékoztassák a forgalomirányítást a műholdas navigációs rendszerrel kapcsolatos bármilyen problémáról.

Az ügynökség levelét csak ajánlásként kell kezelni, és nem jelenti a GPS használatának megtiltását az orosz légitársaságok számára - pontosította a lap.

Több orosz légitársaság, köztük olyan nagyok, mint az Aeroflot és az S7, megerősítette, hogy megkapta a közlekedési felügyelet vonatkozó üzenetét. Ugyanakkor kitartottak amellett, hogy az elmúlt két hónapban semmilyen problémát nem tapasztaltak a GPS-szel kapcsolatban.

A Roszaviatsia később pontosította, hogy "a GPS-ről való lekapcsolás vagy annak megszakítása nem befolyásolja a repülésbiztonságot Oroszországban".

A GPS-jel nem az egyetlen információforrás a repülőgép pillanatnyi helyzetéről. A személyzet a repülőgépek inerciális navigációs rendszerére, valamint a földi navigációs és leszállító rendszerekre is támaszkodhat - közölte az ügynökség.

A múlt hónapban Dmitrij Rogozin, az orosz űrügynökség, a Roszkozmosz vezetője arra figyelmeztetett, hogy Washington az ukrajnai konfliktus miatt ellene hozott szankciók részeként akár le is kapcsolhatja az országot a GPS-ről.

Pénteken Rogozin a Telegramban azt javasolta, hogy az ország összes kereskedelmi repülőgépét állítsák át a GPS-ről annak orosz megfelelőjére, a Glonasszra.

Ez azonban bonyolult dolog lehet, mivel a Boeing és az Airbus repülőgépek, amelyeket főként az ország nagy légitársaságai használnak, kizárólag a GPS-technológiára vannak tervezve.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.