Fizess, hogy fizethess!

Megsarcoltatja a csekkes befizetést a Telekom?

A Telekom Nyrt. 2012. május elsejétől külön tranzakciós díjat fizettetne ki azokkal a fogyasztókkal, akik személyesen vagy postai csekken egyenlítik ki számlájukat.

2012.03.16 09:59ma.hu

Ez derül ki a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez beérkező fogyasztói megkeresésekből. A fogyasztók érdekeit jelentősen sértő tisztességtelen magatartás miatt a Szövetség bejelentéssel fordul a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz.

A napokban tömegével kaptak a Telekom Nyrt. ügyfelei arra vonatkozó tájékoztatást, hogy azoknak a fogyasztóknak, akik a szolgáltató üzleteiben személyesen vagy postai úton rendezik számlájukat, külön 142 forintos, úgynevezett tranzakciós díjat kell majd fizetniük. Ez a gyakorlat teljes mértékben ellentétes a fogyasztók érdekeivel, többekközött azért, mert Magyarországon még mindig a postai csekkes befizetési mód a legelterjedtebb.

Ugyanígy érthetetlen, hogy személyes díjkiegyenlítés esetén miért kerül a tranzakciós díj felszámításra. Ez esetben ugyanis a fogyasztó keresi fel a szolgáltató üzletét, így a vállalkozás számára semmilyen adminisztrációs, illetve postaköltség nem keletkezik, ami a díj kiszámlázását indokolná. 

A szolgáltatásnak ára van, azt kell befizetni. A befizetés módját viszont nem lehet megsarcolni, pénzzel büntetni. A FEOSZ hangsúlyozza, hogy a szolgáltató által bevezetni kívánt gyakorlat tisztességtelennek számít, hiszen a fogyasztókat terhelő külön díjfizetési kötelezettséggel, mint ellenszolgáltatással szemben semmilyen valós szolgáltatást nem nyújt a Telekom. A nyugta, csekk kiállítása ugyanis a vállalkozás által nyújtott szolgáltatás elválaszthatatlan része, amelyért külön költséget nem lehet felszámítani.

Különösen érintett e szempontból a speciálisan védendő fogyasztók, azaz a nyugdíjasok köre, hiszen ők vannak a legjobban hozzászokva a postai csekken történő befizetéshez. Elenyésző ugyanis azon szépkorúak száma, akik csoportos beszedési megbízással vagy eseti átutalással rendeznék rendszeresen számláikat.

A Telekom tájékoztatása szerint a fogyasztónak lehetősége van ugyan felmondani 15 napon belül a szerződési feltételek módosulása miatt a szerződést, de nem szabad elfelejteni, hogy hűségszerződés esetén ekkor az ezzel járó kötbért is meg kell fizetni. Sok fogyasztó ugyanis a szolgáltató által kínált kedvezményekre való tekintettel eleve már hűségszerződést köt, tehát kötelezettséget vállal arra, hogy meghatározott ideig igénybe veszi a vállalkozás szolgáltatását. Most azonban a fogyasztó hiába szabadulna a plusz fizetési költségtől, keresve esetleg más szolgáltatót, már azért is súlyos kötbért kell kifizetnie, ha szerződését felbontja.

A szolgáltató tájékoztatása alapján a fogyasztó választhatja ugyan a Távszámla online alapon működő fizetési rendszert számlái kiegyenlítésére, ekkor díjmentes a fizetés, azonban ezt csak az internetes hozzáféréssel rendelkező ügyfelek tudják igénybe venni. Így például az a fogyasztó, aki csak telefonos vagy televíziós szolgáltatásra fizetett elő, ugyanúgy a külön kiszámlázott tranzakciós díj megfizetésére kényszerül.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége a fentiek miatt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz és a Telekom Nyrt.-hez fordul azért, hogy ne kerülhessen sor a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tanúsítására.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.